Afgelopen week is de eerste trein vanuit China naar Rotterdam afgerezen. Hierbij heeft de goederentrein een traject afgelegd vanuit China door Azië, Rusland en Europa. De treinreis heeft 2 weken geduurd, waarbij de vracht van 20 containers 2 keer moest worden overgeladen. De spoorbreedte in de verschillende continenten verschillen namelijk, waardoor de vracht moet worden overgeladen op een treinstel met de juiste breedte. Hiermee is de treinrit 10 dagen sneller dan transport via de boot, waardoor het interessant is voor producenten van bijvoorbeeld versproducten.
China investeert de komende jaren enorm in de verbetering van het spoorwegennetwerk en daarom zal het vrachtverkeer tussen China en Rotterdam aanzienlijk toenemen. De Rotterdamse Haven is blij met de ontwikkelingen en voornamelijk omdat zij een hoofdrol spelen in het proces. Zo wordt de schade van de verschuiving van bootvrachten naar goederentreinen beperkt en wordt de levertijd versnelt.
{mymaplocation id=299 width=100% height=400px zoom=11 type=google }