De spoorwegveiligheid komt eigenlijk elk jaar terug in het nieuws, aangezien het huidige veiligheidssysteem van de NS en prorail verouderd is ten opzichte van de mogelijke technieken. Hierdoor is het nog steeds mogelijk dat een machinist in Nederland een rood sein mist en er een rampzalig ongeluk plaatsvind. De afgelopen week is deze discussie door verschillende partijen aangewakkerd, omdat het wel eens tijd wordt dat het systeem vervangen gaat worden. Volgens deskundigen is het spoorwegsysteem naar schatting ongeveer 20 jaar verouderd, wat onverantwoordelijk is bij een organisatie met zoveel passagiers per dag. Een rood sein wordt meerdere malen per jaar gemist, maar leid zelden tot een ongeluk als afgelopen week. Toch kunnen de ongelukken nog veel meer gevolgen hebben en is het zeker mogelijk dat dit meerdere malen per jaar voorkomt. De onderzoeksraad voor veiligheid pleit al sinds 1992 voor een nieuw beveiligingssysteem bij de NS, maar heeft tot op de dag van vandaag nog geen resultaat geboekt.
De raad heeft sindsdien harde kritiek op de veiligheid rond de spoorwegen en vind dat er weinig prioriteit wordt gegeven aan de veiligheid bij de Nederlandse Spoorwegen. Het beveiligingssysteem zou in 1998 al verouderd genoemd worden, waardoor het nu anno 2012 toch wel ruim verouderd genoemd kan worden.