Het personeel van de NS zegt zich zorgen te maken over het materieel waarmee zij werken. Uit een onderzoek van spoorvakbond VVMC blijkt dat 6 op de 10 van de 870 ondervraagde machinisten en conducteurs geen vertrouwen meer heeft in de kwaliteit van de treinen en het materieel. Onder de machinisten en conducteurs is veel verontwaardiging over de kwaliteit van de zakcomputers die zij met zich meedragen, daarbij maken zij zich zorgen over de kwaliteit van treinen. Een defecte trein die toch wordt ingezet om reizigers te vervoeren komt helaas vaker voor dan men denkt.
Volgens Wim Eilert is de kwaliteit rondom het spoor al jaren een issue, maar lijkt het langzamerhand teveel te worden. Zodra personeel een onveilig gevoel krijgt zullen ook reizigers hier de dupe van worden. Er zou meer geld moeten worden vrijgemaakt voor het materieel, maar door de keiharde doelen voor klanttevredenheid ligt de prioriteit op hele andere punten.
NS is het niet eens met de eindresultaten van het onderzoek.
Reactie van de NS over onveilig treinverkeer
Zowel de NS als ProRail hebben gereageerd op de uitslag van het onderzoek en kunnen zich niet vinden in de uitslag van het onderzoek. Volgens een woordvoerder is de trein al jaren de veiligste manier van reizen binnen Nederland. Natuurlijk is de uitslag van het onderzoek een aanleiding om met elkaar in gesprek te gaan, maar volgens de statistieken doet het spoor het goed. Veiligheid van het NS personeel en reizigers blijft altijd voorop staan en daarom zal de NS en ProRail blijven verbeteren.
Ook Minister Mansveld heeft gereageerd op de resultaten van het rapport. Zij stelt dat er continu gekeken moet worden naar een juiste afweging tussen veiligheid, betrouwbaarheid en capaciteit. Hiervoor zal de NS moeten zorgen voor minder storingen en uitval van treinen. ProRail zou daarentegen harder moeten werken aan de verbetering van spoorsystemen.