Afgelopen week is de nieuwe spoortunnel in Delft getest door ProRail in het bijzijn van journalisten genodigden. Op deze manier is de eerste trein door de spoortunnel in Delft gereden en alles verliep prima. De bijna 1 miljard euro kostende spoortunnel wordt voor de helft gefinancierd door de gemeente Delft en blijkt een behoorlijke kosten post. De gemeente houdt rekening met het feit dat maar een gedeelte wordt terugverdiend en voorziet een tekort van ruim 80 miljoen. De gemeente Delft is in 2009 begonnen met de bouw van de nieuwe spoortunnel. Aanleiding hiervoor was de overlast van omwonende en de beperkte capaciteit van het spoor. Elke dag zouden er ongeveer 350 treinen door de stad rijden, waarvan inwoners veel overlast hebben. Daarbij is er op het traject voor slechts 2 sporen plaats, terwijl de nieuwe tunnel ruimte heeft voor 4 sporen.
De spoortunnel in Delft zal begin 2015 open gaan voor passagiers en zal vanaf dit moment duizenden reizigers per dag gaan vervoeren. Het project zal dan eindelijk worden afgerond, waarna de gemeente zal moeten beginnen met flinke bezuinigingen.
De eerste trein is al door de nieuwe spoortunnel gereden!
{mymaplocation id=143,145,393,72 width=100% height=400px zoom=11 type=google }