Stopcontacten en stroom zijn eigenlijk niet meer weg te denken uit onze samenleving en er is een steeds grotere behoefte aan oplaadpunten. Daarom heeft Minister Mansveld in de nieuwe afspraken met de NS vastgelegd dat er meer stopcontacten moeten komen in de trein. Hoewel het momenteel alleen in de Eerste Klas verplicht is voor de NS, zal het vanaf 2021 ook in de Tweede Klasse een ‘must’ moeten zijn. Dit is vastgelegd in de nieuwe afspraken met de NS en ProRail, waarbij de tevredenheid van reizigers voorop staat. Het is de bedoeling dat in 2018 minstens 80% van de reizigers een 7 moet geven voor de prestaties/kwaliteit van treinen van de NS. Wanneer dit niet het geval is zullen er mogelijk weer miljoenenboetes volgen voor de NS.
Beloning bij behalen van gestelde norm
De NS loopt het risico op een boete van maximaal 6,5 miljoen en 2,75 miljoen per jaar. Deze boete wordt aan de hand van het behalen van de gemaakte afspraken bepaald. Wanneer zij deze afspraken wel halen is het voor de NS ook mogelijk om een beloning te krijgen.