Ook in 2014 is weer een groot aantal treinstations overgeslagen. Uit een rapport van Minister Mansveld zou blijken dat er in totaal 3163 keer een treinstation is overgeslagen. Dat zou ongeveer 6% minder zijn dan in 2013, maar het is nog steeds teveel volgens Minister Mansveld. Daarom is zij in de nieuwe afspraken voor 2015 nog strenger naar de NS toe, waardoor het aantal drastisch zou moeten verminderen. De NS heeft minder bevoegdheid om een station over te slaan, terwijl het in sommige gevallen de minst erge oplossing is. Volgens Minister Mansveld is het in sommige gevallen de ‘minst erge’ oplossing, waardoor ervoor wordt gekozen. Toch blijkt dat sommige stations te vaak worden overgeslagen waar duizenden reizigers jaarlijks de dupe van zijn. Zo werd station Nijmegen bijvoorbeeld 252 keer overgeslagen wat natuurlijk niet normaal is. In 2013 was het ook al het geval op het traject van Arnhem naar Nijmegen en daarom moet er dringend aan worden gewerkt op dit traject.
Samen met ProRail werkt Mansveld aan een oplossing voor het probleem. Momenteel wordt er gewerkt aan een plan om de InterCity’s op problematische trajecten te schrappen, waardoor er meer Sprinters kunnen rijden op het traject. Hierdoor zou de capaciteit omhoog gaan en het aantal overgeslagen stations moeten verminderen.
{mymaplocation id=42,43,46,47,355 width=100% height=400px zoom=11 type=google }