Treinen rijden zachter rondom tunnel Hanzelijn

Rondom de Drontermeertunnel op de Hanzelijn remmen machinisten tegenwoordig af, zodat reizigers minder last hebben van het drukverschil dat ineens ontstaat. Doordat de trein met hoge snelheid de tunnel in rijdt ontstaat er een drukverschil, waardoor passagiers last krijgen van hun oren. Het probleem werd direct al aangekaart na de opening van het traject tussen Almere en Zwolle, maar er is tot op heden nog geen oplossing voor gevonden. Wel remmen machinisten nu af vlak voor de tunnel, zodat de overlast minimaal is voor de reizigers op de Hanzelijn.

Hanzelijn

Geruchten over slechte constructie blijken niet waar

Geen fouten in de constructie

ProRail erkent de problemen, maar zegt dat de tunnel verder voldoet aan alle veiligheid- en gezondheidseisen. De overlast is vergelijkbaar met het opstijgen van een vliegtuig of treinen die door een berg rijden in Zwitserland of Oostenrijk. De spoorwegingenieur van de tunnel stelt dat de tunnel is gemaakt voor 140 kilometer per uur en dat hij veel breder had moeten wezen om overlast te vermijden. De kosten voor het project hadden het budget dan ruimschoots overschreden.

Machinisten rijden momenteel met 120 kilometer per uur door de tunnel, waardoor de druk op de oren aanzienlijk wordt verminderd. Volgens ProRail zullen er in de toekomst wellicht treinen met 200 kilometer per uur door de tunnel razen, maar dan zullen de treinen goed genoeg zijn om het drukverschil te beperken. Wel neemt ProRail de problemen mee naar een volgend project, zodat er bij de bouw rekening wordt gehouden met dit soort drukverschillen.

Goedkoop treinkaartje logo

. . . . .

Deel deze pagina!

Close