De minister van infrastructuur heeft raad niet opgevolgd
De minister van infrastructuur heeft de aanbeveling van de onderzoeksraad niet opgevolgd. Naar aanleiding van de frontale botsing tussen twee goederen treinen op 24 september 2009 heeft de minister van infrastructuur de opdracht gekregen om aan te geven op welke plaatsen in Nederland het belangrijk wordt geacht om het vernieuwde veiligheidssysteem; ERTMS te plaatsen. De voorzitter van de onderzoeksraad betreurd de gang van zaken en gaat ervan uit dat de aanbeveling alsnog binnen afzienbare tijd wordt opgevolgd.
Achtergrond van de trein botsing op 24 september 2009
Twee goederentreinen reden op elkaar in, omdat 1 van de machinisten waarschijnlijk onwel is geworden. Hierdoor heeft de machinist een rood sein gemist, waardoor de twee treinen frontaal op elkaar botsten. Een derde trein met passagiers erin raakte ook betrokken bij het ongeluk. Het gemiste sein beschikte nog over het oude beveiligingssysteem, wat tot de vraag leidde: Op welke plaatsen in Nederland is het nieuwe beveiligingssysteem nou eigenlijk nodig? Zodat dergelijke ongelukken mogelijk kunnen worden voorkomen in de toekomst.