De NS heeft het aantal koperdieven aanzienlijk zien dalen in de tweede helft van het jaar. Het was hoogtijd dat er wat aangedaan werd, want het aantal koperdiefstallen langs het spoor was ongeveer 43 keer per maand in de eerste helft van 2013. Volgens een woordvoerder van Prorail is dit te danken aan een slimme verbetering aan het spoor, waardoor er minder koper nodig is. Daarbij is de pakkans van koperdieven groter geworden, waardoor het bijna niet meer rendabel is om het te proberen.
In de eerste helft van 2013 sloegen de koperdieven ongeveer 43 keer per maand toe en in de tweede helft van dit jaar ligt het nog maar op 8 keer per maand. Deze reductie in het aantal koperdiefstallen langs het spoor van ruim 80 procent is natuurlijk een prestatie van Prorail.
Flinke vertragingen door koperdieven
De afgelopen jaren hebben de koperdieven voor flinke vertragingen gezorgd, waardoor Prorail niet met halve maatregelen moest komen. Ze hebben daarom meer hekken langs het spoor laten bouwen, koper voor aluminium vervangen (waar mogelijk) en bijzonder opsporingsambtenaren (boa’s) ingezet om de koperdieven op heterdaad te betrappen. De middelen hebben na 2 jaar eindelijk haar vruchten afgeworpen en het lijkt er dan ook op dat Prorail er in is geslaagd om de koperdieven te verjagen.