Klanttevredenheid verbeterd in 2014

De prestaties van de NS lijken sterk te zijn verbeterd in 2014. Zo is de klanttevredenheid, spoorveiligheid en de sociale veiligheid beter beoordeeld dan in 2013. De NS wordt jaarlijks beoordeeld door de regering op klanttevredenheid en overig gemaakte afspraken. Wanneer de gemaakte afspraken niet worden behaald staat de NS een miljoenenboete te wachten.

Bezuinigingen NS

Verbeteringen

De klanttevredenheid is gestegen van 74,8% naar 75% en de sociale veiligheid van 79,5% naar 80,2%. Hiermee is de veiligheid rondom het spoor voor het vijfde jaar op rij gestegen en de NS verwacht deze positieve trend door te zetten in 2015. Tevens is het aantal roodseinpassages gedaald met 44% ten opzichte van 2013. Zo hebben machinisten in 2013 89 keer het rode sein genegeerd, terwijl dit in 2014 nog maar 49 keer was. De NS hoopt met het verbeteren van de systemen dit aantal naar 0 te brengen in 2015.

Geweld is nog niet gestopt

Geweld richting personeel van de NS lijkt nog niet verminderd. In 2013 had 6.6% van de medewerkers te maken gehad met fysieke agressie (incl. spugen en bedreigen). In 2014 is dit aantal gelijk gebleven, waardoor er voor de NS nog een hele klus te klaren is.

 

 Reizigersoordeel:  dag/spits 2012  2013  2014 
Algemeen oordeel reizen per trein  totaal dagdeel 74,2%  74,8%  75,4% 
Informatie bij ontregelingen  totaal dagdeel 56,2% 60,0% 60,8%
Op tijd rijden totaal dagdeel 48,9% 46,8% 49,9%
Reinheid interieur trein totaal dagdeel 56,4% 59,0% 56,9%
Sociale veiligheid  totaal dagdeel 78,3% 79,5% 80,2%
Zitplaatscapaciteit in de trein totaal dagdeel 76,0% 75,5% 74,6%

Zitplaatscapaciteit in de trein

spits  69,6% 68,6% 67,8%
Klantgerichtheid NS-personeel   totaal dagdeel  58,7% 59,6% 60,0%

Goedkoop treinkaartje logo

. . . . .

Deel deze pagina!

Close