De eerste Fyra treinen zijn vertrokken richting de fabrikant AnsaldoBreda in Italië. De treinen zullen niet zelf rijden, maar worden getrokken door hulplocomotieven. Over de treinen was veel ophef, omdat er veel geld is geïnvesteerd in de treinen en er uiteindelijk van alles mis mee bleek te zijn. Er was ruim 213 miljoen euro uitgegeven voor de treinen, waarvan de NS slechts 125 miljoen euro terug krijgt. Wanneer de treinen worden verkocht krijgt de NS nog tot maximaal 20 miljoen euro terug. Deze regeling hebben beide partijen getroffen om op een langdurige juridisch proces te besparen.
Nog voor het begin van 2015 zullen er 16 treinen worden teruggestuurd.
Traject van de Fyra wordt opgevangen door de NS en Thalys
Door het debacle hadden duizenden reizigers last van vertragingen en moest er direct worden gezocht naar een oplossing. Daarom reizen reizigers nu dagelijks mee met treinen van de NS en is het mogelijk om van Amsterdam naar Brussel te reizen met de Thalys. Daarnaast biedt ook de InterCity Brussel een uitkomst voor veel reizigers, maar deze heeft een iets langere reistijd dan de treinen van Thalys.