Met de bouw van de nieuwe spoortunnel in Delft moest er een eind komen aan de bovengrondse treinen. Hoewel er in e afgelopen jaren veel werd geklaagd over het spoor door het afgrijselijke viaduct en de overlast van voorbij denderende treinen was er toch emotie te zien onder de Delftenaren. Het was na al die jaren toch een vertrouwelijk gevoel/geluid geworden, maar na vannacht zal dit niet meer terugkomen in de wijken van Delft. De spoorviaduct wordt na jaren trouwe dienst afgebroken en de spoortunnel van ruim 2.3 kilometer wordt in gebruik genomen. Daarbij beschikte het spoorviaduct slechts over 2 sporen, terwijl de tunnel over 4 sporen beschikt.
Laatste trein in Delft
De laatste trein is vannacht door Delft gereden, waarbij een grote groep omstanders afscheid heeft genomen. Tevens had de NS een fanfare geregeld om het afscheid van het spoorviaduct en de opening van de tunnel extra te benadrukken. Tot aanstaande zaterdag zullen reizigers nog gebruik moeten maken van extra bussen die zijn ingezet op het traject van Schiedam naar Den Haag Hollands Spoor. Daarna zal de tunnel in gebruik worden genomen en kunnen de inwoners van Delft eindelijk profiteren van het geleden verlies. De tunnel heeft namelijk veel meer gekost dan verwacht, waardoor de stad Delft afgelopen jaar 50 miljoen euro tekort kwam op de begroting. Hiervoor moest er behoorlijk worden bezuinigd op het ambtelijk apparaat.