Afgelopen week heeft de NS aangekondigd om treinen te verlengen op de trajecten van Amsterdam naar Uitgeest en Venlo naar Eindhoven. Dit wordt gedaan naar aanleiding van de vele klachten die zijn binnengekomen via de mobiele app van reizigersorganisatie Rover en ‘Meldpunt Volle Treinen’. Er zouden sinds de lancering van de app vijfduizend meldingen zijn binnengekomen, waarop reizigers in 350 gevallen op het perron moesten achterblijven door de drukte in de trein. Er werd ook veel geklaagd over het traject tussen Nijmegen en Wijchen, maar hier kunnen de treinen niet worden verlengd door de korte perrons. Wel zal de NS hier een extra sprinter inzetten op de drukke tijdstippen, zodat het aantal reizigers alsnog verspreid wordt.
Niet alleen treinen van de NS blijken te vol.
Meldingen over alle vervoerders in Nederland
Niet alleen over de NS werd geklaagd, want over alle vervoerders kwamen er meldingen binnen. De NS kreeg wel veruit de meeste meldingen binnen, maar vervoerd dagelijks ook het meeste reizigers. Reizigersorganisatie Rover is blij dat de NS gehoor geeft aan het aantal klachten en direct maatregelen neemt. Op deze manier zien reizigers dat het melden van overvolle treinen daadwerkelijk zin heeft en er iets aan gedaan wordt.
Een woordvoerder van de NS geeft aan dat ze het liefst zo gedetailleerd mogelijke informatie ontvangen van reizigers, zodat er echt iets mee gedaan kan worden. Verder benadrukt de NS wel dat het hier om de herfstperiode gaat en dit is meestal de drukste tijd van het jaar. Toch gaat de NS proberen om de planning zo goed mogelijk af te stemmen op de drukte, zodat de overvolle treinen vermeden kunnen worden.