Onlangs heeft Minister Mansveld cijfers gepubliceerd over het aantal gevallen dat een trein een rood sein negeert. Het zou in 2013 weer 170 keer zijn voorgekomen en dit zou voornamelijk te wijten zijn aan menselijke fouten. Dit zou voornamelijk komen, doordat:
- Een machinist op dat moment geen rood sein verwacht.
- Een machinist het niet goed kan zien door het zonlicht.
- Een machinist wordt afgeleid.
Er zijn in 2013 wel minder rode seinen genegeerd dan in 2012, maar er was in 21 gevallen sprake van een potentieel ernstig risico. Het aantal incidenten moet daarom omlaag om de kans op een ernstig ongeval omlaag te brengen.
Nog altijd negeren teveel machinisten rode seinen langs het spoor
Nieuw waarschuwingssysteem voor machinisten
Minister Mansveld wilt er meer aan doen om dit soort incidenten in de toekomst te voorkomen. Daarom gaat de NS er in de komende jaren voor zorgen dat treinen worden uitgerust met een nieuw waarschuwingssysteem, waardoor machinisten eerder gewaarschuwd worden als ze met een te hoge snelheid een rood sein naderen. Hierdoor hebben ze meer kans om het rode sein op te merken en erop te reageren.
In het eerste kwartaal van 2015 worden de eerste 50 treinen met een dergelijk systeem uitgerust, maar eind 2015 moeten alle treinen voorzien zijn van het nieuwe waarschuwingssysteem.