Snelle trein van Amsterdam naar Berlijn mogelijk via Arnhem
Nederland probeert al langere tijd een snellere treinverbinding te realiseren tussen Amsterdam en Berlijn. Voorlopig is nog niets zeker, maar op de route via Arnhem, Duisburg, Dortmund en Hannover kwamen positieve reacties.
Uit recent onderzoek van AT Osborne en Royal Haskoning bleek dat een snelle internationale verbinding via Arnhem financieel haalbaarder is. Aanpassingen aan het spoor voor de route via Arnhem kosten 1,6 tot 2,2 miljard euro, terwijl er op het traject via Twente 4,7 tot 6,9 miljard euro nodig is.
Het is niet duidelijk of en wanneer deze route wordt gerealiseerd. Wel wordt de reistijd van de internationale trein naar Berlijn vanaf 2023 sowieso verminderd door sneller rijdend materieel.
Huidige route
Voorlopig loopt het traject nog via station Amsterdam wordt er gestopt op station Hilversum, Amersfoort, Apeldoorn, Deventer, Almelo en Hengelo. In Duitsland stopt de trein op station Bad Bentheim, Rheine, Osnabrück Hbf, Bad Oeynhausen, Minden, Hannover Hbf, Wolfsburg, Stendal, Berlijn Spandau, Berlijn Hbf en Berlijn Südkreuz.
Het treinverkeer rond Zwolle ondervindt maandag aanzienlijke hinder door schade aan kabels langs het spoor. De schade is volgens ProRail het gevolg van een poging tot koperdiefstal die zondagavond plaatsvond. De politie hield daarbij een verdachte aan. 7 kabels...
Een dubbele stedentrip met de trein is een ideale manier om in korte tijd twee totaal verschillende hoofdsteden te ontdekken. Tijdens deze bijzondere reis combineer je het sprookjesachtige Praag met het moderne en energieke Berlijn. Bekijk reis Je reist comfortabel,...
ProRail en Rijkswaterstaat vragen in de Telegraaf om een structurele verhoging van de Nederlandse investeringen in infrastructuur. Het aandeel van het bruto binnenlands product (bbp) dat aan wegen, bruggen en spoor wordt besteed, lag jarenlang rond de 2 procent maar...
Jouw privacy instellingen
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij en onze partners technologieën zoals cookies om informatie over het apparaat op te slaan en/of te openen. Toestemming voor deze technologieën stelt ons en onze partners in staat om persoonlijke gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site te verwerken en om gepersonaliseerde en niet-gepersonaliseerde advertenties te tonen. Als u geen toestemming geeft of deze intrekt, kan dit invloed hebben op bepaalde functies.
Klik hieronder om in te stemmen met het bovenstaande of om specifieke keuzes te maken. Je keuzes zullen alleen worden toegepast op deze site. Je kunt je instellingen te allen tijde wijzigen, inclusief het intrekken van je toestemming, door gebruik te maken van de knoppen op het Cookiebeleid of door te klikken op de knop 'Toestemming beheren' onderaan het scherm.
Functioneel
Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt.De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een site of over verschillende sites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.