Treinreizigers tussen Amsterdam en Berlijn stappen vanaf 1 november in de nieuwste generatie ICE-treinen. De moderne treinen vervangen de verouderde C-treinen die tot nu toe op het traject reden. Daarmee wordt de gehele verbinding tussen Nederland en Duitsland voortaan met ICE-treinen gereden.
ICE International: Comfortabele en betrouwbare reis
De nieuwe treinen zijn uitgerust met de nieuwste technologieën en bieden reizigers meer comfort en betrouwbaarheid. Zo keert het barrijtuig terug, waar reizigers onderweg weer kunnen genieten van koffie of een maaltijd. De reistijd tussen Amsterdam en Berlijn blijft gelijk: net onder de zes uur.
Volgens Heike Luiten, directeur van NS International, markeert de komst van de nieuwe ICE-treinen een belangrijk moment:
“Deze nieuwe treinen zijn een grote vooruitgang voor reizigers qua comfort en betrouwbaarheid. Met de start van de ICE-treinen naar Berlijn vieren we dat ICE al 25 jaar Nederland en Duitsland met elkaar verbindt.”
Route en frequentie van ICE treinen
De ICE rijdt zeven keer per dag via Hilversum, Amersfoort, Apeldoorn, Deventer en Hengelo richting Duitsland. NS International en Deutsche Bahn zijn sinds 18 oktober al gefaseerd met de nieuwe treinen gestart. Op station Amersfoort werd de officiële start van de nieuwe verbinding op 30 oktober feestelijk gevierd, samen met vertegenwoordigers van Deutsche Bahn en de gemeente Amersfoort.
Bestemmingen van ICE International
- Oberhausen
- Duisburg
- Düsseldorf
- Keulen
- Frankfurt
- München
- Mannheim
- Wenen
- Karlsruhe
- Zurich
- Basel
- Bern
- Grindelwald
- Interlaken
- Geneve
- Lausanne
- Luzern
Tarieven en reservering
Voor reizigers met een NS-abonnement, studentenreisproduct of Railrunnerkaartje blijft het tarief gelijk aan dat van binnenlandse treinen. Voor losse tickets geldt een ICE-toeslag van €3,00 per treinreis.
De nieuwe ICE-treinen hebben iets minder zitplaatsen dan de oude treinstellen, wat in drukke vakantieperiodes tot extra drukte kan leiden. NS adviseert daarom reizigers om vooraf te reserveren voor internationale ritten.
Met deze vernieuwing is de treinverbinding Amsterdam – Berlijn nu een volwaardige ICE-route, naast de bestaande verbindingen van Nederland naar Frankfurt en München.


