Uit de cijfers van ILT (Inspectie Leefomgeving en Transport) blijkt dat er nog altijd veel machinisten zijn die een rood sein negeren/missen. Deze cijfers worden de afgelopen jaren extra goed in de gaten gehouden, omdat een ernstig ongeluk vorig jaar met ruim 70 gewonden werd veroorzaakt door het negeren van een rood sein.
Jaarlijks is de doelstelling om slechts 133 keer een rood sein te missen, maar de teller staat na de eerste helft van dit jaar al op 80. Het gebeurd duidelijk nog te vaak dat er een stopteken wordt gemist en daar moet per direct verandering in komen, want een treinongeluk is al vrij snel fataal. Het missen van de rode seinen zou met de huidige technologieën eigenlijk niet meer moeten kunnen. Toch gebeurd het nog te vaak, omdat een groot gedeelte van het Nederlands spoor over verouderde veiligheidssystemen beschikt.
Om dit tegen te gaan zullen er dit jaar nog 800 seinen worden voorzien met een degelijk veiligheidssysteem en lopen er verschillende experimenten om de veiligheid op het spoor te waarborgen.