Nederland probeert al langere tijd een snellere treinverbinding te realiseren tussen Amsterdam en Berlijn. Voorlopig is nog niets zeker, maar op de route via Arnhem, Duisburg, Dortmund en Hannover kwamen positieve reacties.
Amsterdam – Berlijn
Doel is om de reistijd te verkorten van 06:20 uur naar onder de 5 uur. Hiermee kan de internationale trein van Amsterdam naar Berlijn concurreren met het vliegtuig. Afgelopen jaar is het aantal treinreizigers voor de InterCity Berlijn van Amsterdam naar Berlijn met 18% gegroeid ten opzichte van 2018.
Investering
Uit recent onderzoek van AT Osborne en Royal Haskoning bleek dat een snelle internationale verbinding via Arnhem financieel haalbaarder is. Aanpassingen aan het spoor voor de route via Arnhem kosten 1,6 tot 2,2 miljard euro, terwijl er op het traject via Twente 4,7 tot 6,9 miljard euro nodig is.
Het is niet duidelijk of en wanneer deze route wordt gerealiseerd. Wel wordt de reistijd van de internationale trein naar Berlijn vanaf 2023 sowieso verminderd door sneller rijdend materieel.
Huidige route
Voorlopig loopt het traject nog via station Amsterdam wordt er gestopt op station Hilversum, Amersfoort, Apeldoorn, Deventer, Almelo en Hengelo. In Duitsland stopt de trein op station Bad Bentheim, Rheine, Osnabrück Hbf, Bad Oeynhausen, Minden, Hannover Hbf, Wolfsburg, Stendal, Berlijn Spandau, Berlijn Hbf en Berlijn Südkreuz.