In de afgelopen jaren is het aantal internationale treinreizigers aanzienlijk gegroeid. Zowel zakelijke als recreatieve reizigers kiezen steeds vaker bewust en duurzaam op afstanden tot 700 kilometer. De trein wint daarmee terrein ten opzichte van het vliegverkeer op bestemmingen in Europa.
In 2019 groeide het aantal reizigers naar Brussel met 14% en naar Berlijn met zelfs 20%. NS stelt dat zij zonder de impact van Corona zelfs tegen de grenzen van groei zouden aanlopen. Toch is de huidige crisis geen reden om rustig aan te doen. NS pakt daarom door met een directe trein naar Londen vanaf september en de directe trein naar München, Innsbruck en Wenen in december 2020.
Snellere trein naar Berlijn in 2024
Ook voor Berlijn zijn leden van het parlement en de NS al enige tijd aan het lobbyen in Duitsland. Een snellere locomotief wissel op de grens en het overslaan van treinstations gaat de reistijd met een half uur verkorten. Zo gaat de reistijd van de trein naar Berlijn in 2024 van 6.20 uur naar 5.50 uur.
Daarnaast kijken Nederland en Duitsland naar een snellere verbinding met een hogesnelheidstrein. Deze zou vanaf Amsterdam, Utrecht en Arnhem moeten lopen, waarbij snelheden van 200 kilometer per uur worden gehaald. Hiermee zou de reistijd aanzienlijk worden verkort en worden 8 miljoen inwoners in de Randstad en 12 miljoen in metropoolregio Rhein-Ruhr met elkaar verbonden.