NS en ProRail willen 20,6 miljard euro

Investeren in het spoor moet sowieso, maar NS en ProRail zien hun kans schoon met de stikstofcrisis. De timing kon bijna niet beter en daarom is een voorstel ingediend, waarbij een investering nodig is van ongeveer 20,6 miljard euro. De partijen zien het Openbaar Vervoer als de oplossing voor het stikstofprobleem. De plannen voor de spoorinvesteringen zijn voor de periode tot 2040.

Belangrijke aanpassingen

Er is een grote wensenlijst ingediend door de partijen, waaronder snellere verbindingen tussen het noorden van Nederland en de randstad. Verbeterde verbindingen tussen Nijmegen, Twente en Vlissingen en modernisering van stations in bijvoorbeeld: Amersfoort, Leiden, Nijmegen en Roermond.

Maximale capaciteit

In principe kan het treinverkeer in Nederland nog enkele jaren vooruit, maar verwacht wordt dat het spoor in Nederland rond 2027 aan de maximale capaciteit zit. Een investering is vroeg of laat daarom sowieso noodzakelijk.

1500 naar 3000 volt

Het Nederlands spoor heeft op dit moment een beperkte spanning van 1500 volt. Als de spanning wordt verhoogt kan het spoor meer treinen aan. Methodes als Spoorboekloos rijden wordt mogelijk, wanneer de spanning wordt verhoogd. Voor deze spanningswijziging van 1500 naar 3000 volt op het spoornet is een flinke investering nodig.

Ontvang aanbiedingen

ICE International: trein Amsterdam – Düsseldorf

ICE International: trein Amsterdam – Düsseldorf

☑️ Ticket ICE International Amsterdam - Düsseldorf ☑️ Online geen boekingskosten ☑️ Geen inchecktijd ☑️ Duurzaam & Comfortabel Prijskalender: ICE International Amsterdam - Düsseldorf Route & Prijzen:...

ICE International: trein Utrecht – Düsseldorf

ICE International: trein Utrecht – Düsseldorf

☑️ Ticket ICE International Utrecht - Düsseldorf ☑️ Online geen boekingskosten ☑️ Geen inchecktijd ☑️ Duurzaam & Comfortabel Prijskalender: ICE International Utrecht - Düsseldorf Route & Prijzen: treinkaartjes...

Pin It on Pinterest