Nederland ontvangt 18,5 miljoen euro voor de verbetering van internationale treinen. Zo is er 12,6 miljoen euro gereserveerd voor de snelle en directe verbinding tussen Groningen en Bremen. De overige 5,9 miljoen is bestemd voor de goederenverbinding tussen Venlo en Kaldenkirchen.
Nederland krijgt dit jaar €18,5 miljoen euro subsidie uit Brussel voor internationale spoorverbindingen 🚆- https://t.co/kdeyNo8U1L pic.twitter.com/ft4Jz2enII
— Ministerie IenW (@MinIenW) 27 september 2019
Sneller en beter Internationaal treinverkeer
De miljoenensubsidie is een juiste stap voor de verbetering van het internationaal treinverkeer. Zo werkt staatssecretaris van Infrastructuur Stientje van Veldhoven aan betere en snellere treinverbindingen naar buurlanden.
Niet met de rug naar de grens staan, maar grensontkennend reizen! Daarvoor krijgt NL financiële steun uit Brussel. En ook komend jaar staat internationaal spoor volop op de agenda! 🚄 https://t.co/vKAFMdyS72
— Stientje v Veldhoven (@SvVeldhoven) September 28, 2019
Zo wordt er hard gewerkt aan een snelle en directe verbinding van ongeveer 4 uur van Amsterdam CS naar Berlijn Hbf. Daarbij zal mogelijk vanaf begin 2020 de Eurostar van Amsterdam naar Londen direct rijden en slechts 4 uur in beslag nemen. Zo wordt de trein een geduchte concurrent voor het vliegtuig en de auto op afstanden tot 500 kilometer en overwegen reizigers mogelijk het duurzame alternatief.
2 miljoen extra internationale reizigers
Het treinverkeer groeit zowel nationaal als internationaal hard. In de komende jaren wilt Stientje van Veldhoven nog 2 miljoen extra internationale reizigers verleiden. Dit wil zij bereiken met de verbetering van verbindingen, waarmee de trein een aantrekkelijk tarief wordt.