Nieuw station in zuiden van Leeuwarden moet regio beter verbinden. Voor het eerst in 35 jaar krijgt de provincie Friesland een nieuw treinstation. Het kabinet heeft deze week bijna vier miljoen euro beschikbaar gesteld voor de bouw van station Werpsterhoeke, in het zuiden van Leeuwarden. Het station komt aan de spoorlijn Leeuwarden – Heerenveen en moet vooral de inwoners van nieuwe woonwijken in het gebied beter aansluiten op het spoorvervoer.
De bouw van het station is onderdeel van de bredere gebiedsontwikkeling aan de zuidkant van Leeuwarden. Volgens de gemeente groeit het aantal inwoners daar de komende jaren flink, onder meer door de aanleg van nieuwe woonwijken en bedrijventerreinen.
Eerste nieuwe station sinds 1991
Het is voor het eerst sinds 1991 dat er in Friesland een nieuw treinstation wordt geopend. Destijds ging het om Leeuwarden Camminghaburen, dat sindsdien de jongste halte van de provincie bleef.
Met Werpsterhoeke komt er nu opnieuw een halte bij aan het spoor tussen Leeuwarden en Heerenveen – een traject dat dagelijks duizenden reizigers richting Zwolle en de Randstad vervoert.
Het station moet volgens de plannen in 2028 in gebruik worden genomen.
Station met parkeerplaats en regionale functie
Bij het nieuwe station komt ook een parkeerterrein, zodat reizigers uit omliggende dorpen gemakkelijk met de auto naar de trein kunnen reizen.
“Op die plek kunnen straks ook mensen van buiten Leeuwarden de trein nemen naar Zwolle, Amsterdam of Groningen,” zegt wethouder Hein de Haan van de gemeente Leeuwarden. “Daar heb je dus goede parkeervoorzieningen voor nodig.”
De gemeente verwacht dat het station niet alleen de nieuwe woonwijken bedient, maar ook zal bijdragen aan een betere ontlasting van station Leeuwarden en een betere spreiding van reizigers in de regio.
Naam nog niet definitief
Voorlopig draagt het nieuwe station de werknaam ‘Leeuwarden Werpsterhoeke’, verwijzend naar het gebied waarin het komt te liggen. Toch sluit de gemeente niet uit dat de definitieve naam nog kan veranderen.
“Misschien zou Leeuwarden Zuid wel een betere naam zijn,” zegt De Haan. “Maar dat is niet aan ons – over de naamgeving van stations beslist ProRail.”
ProRail is samen met NS en de provincie Friesland betrokken bij de verdere uitwerking van het project, waaronder het ontwerp van het perron, de fietsenstalling en de bereikbaarheid van de omgeving.
Verbetering van de spoorinfrastructuur
Het kabinet financiert een groot deel van de aanlegkosten, maar ook de provincie Friesland en de gemeente Leeuwarden dragen bij aan de realisatie. Het station Werpsterhoeke maakt deel uit van een breder pakket aan maatregelen om de bereikbaarheid van Noord-Nederland te verbeteren.
De nieuwe halte moet de druk op het hoofdstation van Leeuwarden verminderen, de reistijd voor forenzen verkorten en de trein als duurzaam alternatief voor de auto aantrekkelijker maken.
Als de planning gehaald wordt, kunnen de eerste reizigers in 2028 op de trein stappen vanaf station Werpsterhoeke; het eerste nieuwe Friese station in bijna vier decennia.


