Over het algemeen zijn de jaarcijfers van NS positief, maar de trein naar België presteert vooralsnog ondermaats. Er zouden niet genoeg zitplaatsen worden aangeboden op de Hogesnelheidslijn (HSL) en er zijn nog te vaak problemen op het spoor. De NS ontvangt daarom ook voor 2016 weer een boete van 1.25 miljoen euro. Dit is de tweede boete op rij voor dezelfde fout en bij de derde loopt de NS het risico op verlies van de Hogesnelheidslijn en zal een andere vervoerder dit traject toegewezen krijgen.
Compensatieregeling
Reizigersvereniging Voor Beter OV pleit al jaren voor een betere verbinding tussen Nederland en België. Zij vinden dat de NS reizigers op het traject moeten compenseren, omdat de kwaliteit van treinreizen op het traject ondermaats is.
De NS is geschrokken van de behaalde resultaten. Zeker omdat zij vorig jaar beloofd hebben hier prioriteit nummer 1 van te maken en dit alsnog voor weinig resultaat heeft gezorgd. NS-Topman Roger van Boxtel geeft aan dat er momenteel wordt gekeken naar oplossingen. Wellicht dat andere partijen moeten worden betrokken om de capaciteit en kwaliteit te verhogen, maar hier zal een team van de NS zich over moeten buigen.
Boetes
De boetes zijn natuurlijk hoog, maar in verhouding met de inkomsten valt dit in het niets. Een veel zwaardere straf is natuurlijk het kwijtraken van de HSL, waarmee de NS een grote inkomstenbron verliest.