NS: slechtziende en blinde kinderen oefenen met treinreizen

Op donderdag 15 februari hebben slechtziende en blinde kinderen van het expertisecentrum Koninklijke Visio in samenwerking met de Nederlandse Spoorwegen (NS) een unieke ervaringsreis gemaakt van Eindhoven naar Weert. Met als doel de drempels van het reizen met de trein te verlagen. Aan deze leerzame dag namen 20 kinderen in de leeftijd van 4 tot 12 jaar deel.

Vertrouwen & bewustwording

De stationsmanager Joost van Heeckeren speelde een cruciale rol in het evenement. Hij nam speciaal de tijd om de kinderen te begeleiden en uit te leggen hoe het reizen met de trein werkt. Het doel was niet alleen om hen vertrouwd te maken met het proces, maar ook om hen bewust te maken van de voorzieningen die beschikbaar zijn voor mensen met een visuele beperking in zowel de treinen als op treinstations.

Rondleiding & ervaringsreis

Tijdens de ervaringsreis kregen de kinderen niet alleen een rondleiding op het station, maar werden ze ook aangemoedigd om vragen te stellen en hun nieuwsgierigheid over treinreizen te uiten. Puck, een 7-jarige deelnemer, merkte op: “Wat mij het meest is opgevallen is dat de trapleuningen op het station braille hebben, dat wist ik niet. Verder vond ik de bewegingen in de trein heel leuk.”

Ervaring & educatie

Van Heeckeren benadrukte het belang van de ervaring en educatie rondom reizen met de trein voor kinderen met een visuele beperking. Hij deelde zijn hoop dat deze inzichten de kinderen vertrouwen zouden geven, waardoor ze gemakkelijker met de trein kunnen reizen, al dan niet begeleid door een ouder of begeleider. Hij voegde eraan toe: “Voor ons is het trouwens ook leerzaam, want wij zien door deze ervaring waar de kinderen mee te maken krijgen, welke vragen ze hebben en hoe het reizen met de trein makkelijker gemaakt kan worden.”

Voorzieningen in treinen en op treinstations

De NS benadrukt de inzet voor een inclusieve reiservaring en heeft op zowel stations als in treinen diverse voorzieningen voor mensen met een visuele beperking. Deze omvatten voelbare bordjes, braille op trapleuningen en liften, geleidelijnen op stations en braillepictogrammen op in- en uitcheckpaaltjes. De NS Perronwijzer-app biedt extra informatie over vertrekkende treinen voor reizigers met leesproblemen.

In de treinen zelf zijn er bedieningsknoppen met tactiele informatie, geluidssignalen bij deuren en de mogelijkheid om hulphonden gratis mee te nemen. Bovendien biedt NS Reisassistentie gratis begeleiding door het station voor reizigers met een visuele beperking. Op 27 grote stations wordt de ‘1 Stap Verder’-service aangeboden, waarbij reizigers bij aankomst worden begeleid naar het volgende vervoersmiddel. Deze initiatieven illustreren de voortdurende inzet van de NS om treinreizen voor iedereen toegankelijk en comfortabel te maken.

Ontvang acties

Trein naar Zaanse Schans: dagretour + entree

Trein naar Zaanse Schans: dagretour + entree

Wil je een onvergetelijke dag beleven in een van de meest iconische erfgoedparken van Nederland? Reis dan voordelig met de trein naar de Zaanse Schans in Zaandijk. Bij de NS Spoordeelwinkel bestel je momenteel treinkaartjes met korting in combinatie met een...

Pin It on Pinterest