Het lijkt onmogelijk, maar we moeten er toch echt weer aan geloven. Naar verwachting gaan de versoepelingen gepaard met een toename van reizigers en daardoor drukkere treinen. Hoewel de 1,5 meter samenleving nog steeds van kracht is, zal het even wennen zijn voor reizigers. NS personeel merkt dit aan klachten en reizigers die liever een uur in het gangpad blijven staan, dan dat zij gebruik maken van een zitplaats.
Regel is dat elke zitplaats een zitplaats is. Het reserveren van een zitplaats met een tas om afstand te houden is dus niet de bedoeling. NS begrijpt en ziet dat reizigers hier moeite mee hebben, maar we moeten weer langzaam terug naar het ‘oude’ normaal.
Onmogelijke taak voor NS
Het lijkt voor NS een onmogelijke taak om reizigers tevreden te houden en zitplaatsen aan te bieden. Enerzijds wil NS reizigers de kans bieden om ruimte te houden, maar anderzijds is er niet voldoende ruimte en capaciteit om reizigers te vervoeren. Dat zou betekenen dat reizigers achterblijven op stations en die situatie is in Coronatijd ook niet wenselijk.
Om een voorbeeld te geven benadrukt een woordvoerder dat voor de Coronacrisis NS pas een klacht ontving van reizigers, wanneer 90% van de capaciteit werd gebruikt. Nu is dat al bij 30 tot 40%