Vanaf zaterdag 18 oktober 2025 worden de huidige Intercity’s op de route Amsterdam – Berlijn vervangen door moderne ICE-treinen. De trein blijft, net als nu, zeven keer per dag rijden en stopt in Nederland op de stations Hilversum, Amersfoort, Apeldoorn, Deventer en Hengelo.
De nieuwe treinstellen zijn eigendom van Deutsche Bahn (DB) en vervangen het oudere materieel dat aan het einde van zijn levensduur is. De ICE’s zijn uitgerust met moderne techniek en bieden meer comfort onderweg. Een opvallende verandering is de terugkeer van het barrijtuig, zodat reizigers weer tijdens de reis een kopje koffie of snack kunnen halen.
De reistijd tussen Amsterdam en Berlijn blijft gelijk en bedraagt net onder de zes uur. Voor NS betekent de inzet van deze treinen dat de verbinding officieel de status van ICE-verbinding krijgt. De ICE rijdt al op andere internationale routes vanuit Nederland, zoals richting Frankfurt en München.
Tarieven en toeslagen
Voor binnenlandse reizigers verandert er weinig: abonnementhouders, studenten met een reisproduct en kinderen met een Kids Vrij-abonnement of Railrunnerkaartje betalen hetzelfde als in reguliere treinen. Voor internationale reizigers met een los ticket geldt vanaf de startdatum een ICE-toeslag van €3 per rit.
Capaciteit en drukte
De nieuwe treinen bieden meer comfort, maar hebben minder zitplaatsen dan de huidige Intercity’s. NS verwacht daarom dat de drukte kan toenemen, vooral in vakantieperiodes wanneer de verbinding met Berlijn populair is. De vervoerder geeft aan de situatie goed te blijven monitoren.