Nieuwe ICE-trein ‘Amsterdam’ verbindt Nederland en Duitsland12 maart 2025

De internationale treinverbinding tussen Nederland en Duitsland heeft een nieuwe mijlpaal bereikt met de introductie van de ICE-trein ‘Amsterdam’. Deze ochtend vertrok de trein vanaf Amsterdam Centraal met bestemming München. Het is de eerste ICE van dit type die de naam van de Nederlandse hoofdstad draagt.

Dagelijkse verbinding met München

Sinds december 2024 biedt de ICE een rechtstreekse verbinding tussen Amsterdam en München. De trein doet er ongeveer zeven uur over en stopt onderweg in onder andere Utrecht, Arnhem, Frankfurt Airport en Stuttgart. De populariteit van München als reisbestemming neemt toe, mede vanwege de overstapmogelijkheden naar de Alpen en andere Europese bestemmingen zoals Italië.

Traditie van naamgeving

In Duitsland is het een traditie om treinen te vernoemen naar belangrijke steden of regio’s. Deze ochtend werd de trein officieel gedoopt op Amsterdam Centraal door Melanie van der Horst, wethouder Verkeer, Vervoer en Luchtkwaliteit van de gemeente Amsterdam. Tijdens de ceremonie sprak zij haar wens uit dat de ‘Amsterdam’ vele duurzame kilometers door Europa zal afleggen. De doopplechtigheid werd bijgewoond door Anja Schöllmann, directielid van Deutsche Bahn Fernverkehr, en Wouter Koolmees, president-directeur van NS.

Toekomstige routes en inzet

Hoewel München de eerste bestemming van de nieuwe trein is, zal de ‘Amsterdam’ in de toekomst mogelijk ook te zien zijn op andere internationale trajecten, zoals naar België en Frankrijk. De nieuwe ICE-treinen zijn aangeschaft door Deutsche Bahn (DB) om de groeiende reizigersaantallen op te vangen en oudere treinen te vervangen. Naast München verbindt de ICE ook Nederland met andere Duitse steden zoals Keulen en Frankfurt.

Werkzaamheden aan het spoor

Tussen 17 april en 6 juni 2025 vinden er spoorwerkzaamheden plaats in Duitsland, waardoor de ICE-treinen tijdelijk niet verder rijden dan Stuttgart. Vanaf 7 juni wordt de rechtstreekse verbinding tussen Amsterdam en München hervat. Dan zal de ICE rijden met een dubbel treinstel van 400 meter lang, met 878 zitplaatsen en 16 fietsplaatsen, waardoor de capaciteit aanzienlijk wordt vergroot.

Ontvang aanbiedingen

Met kinderen op stedentrip naar Duitsland per trein

Met kinderen op stedentrip naar Duitsland per trein

Een stedentrip naar Duitsland is voor gezinnen een fijne manier om er even tussenuit te gaan. De reis is kort, de steden zijn overzichtelijk en kindvriendelijke activiteiten zijn nooit ver weg. De trein maakt het extra ontspannen: geen files, geen gedoe met parkeren...

Met kinderen op stedentrip naar België per trein

Met kinderen op stedentrip naar België per trein

Een stadstocht met het gezin naar België is ideaal per trein: comfortabel, ontspannen en midden in de stad. Dankzij de EuroCity en EuroCity Direct-verbindingen van NS International reis je vanuit Nederland naar Belgische steden zonder overstapstress. Voor kinderen...

NS bestelt 36 nieuwe sprinters, tevens inzetbaar als InterCity

NS bestelt 36 nieuwe sprinters, tevens inzetbaar als InterCity

De NS trekt ruim 400 miljoen euro uit voor de aankoop van 36 nieuwe sprintertreinen. Deze zogeheten Flirt Flex-treinen worden gebouwd door de Zwitserse fabrikant Stadler en krijgen het klassieke geelblauwe NS-uiterlijk. De eerste treinstellen worden vanaf 2030 op het...

Pin It on Pinterest