Nieuwe ICE-trein ‘Amsterdam’ verbindt Nederland en Duitsland12 maart 2025

De internationale treinverbinding tussen Nederland en Duitsland heeft een nieuwe mijlpaal bereikt met de introductie van de ICE-trein ‘Amsterdam’. Deze ochtend vertrok de trein vanaf Amsterdam Centraal met bestemming München. Het is de eerste ICE van dit type die de naam van de Nederlandse hoofdstad draagt.

Dagelijkse verbinding met München

Sinds december 2024 biedt de ICE een rechtstreekse verbinding tussen Amsterdam en München. De trein doet er ongeveer zeven uur over en stopt onderweg in onder andere Utrecht, Arnhem, Frankfurt Airport en Stuttgart. De populariteit van München als reisbestemming neemt toe, mede vanwege de overstapmogelijkheden naar de Alpen en andere Europese bestemmingen zoals Italië.

Traditie van naamgeving

In Duitsland is het een traditie om treinen te vernoemen naar belangrijke steden of regio’s. Deze ochtend werd de trein officieel gedoopt op Amsterdam Centraal door Melanie van der Horst, wethouder Verkeer, Vervoer en Luchtkwaliteit van de gemeente Amsterdam. Tijdens de ceremonie sprak zij haar wens uit dat de ‘Amsterdam’ vele duurzame kilometers door Europa zal afleggen. De doopplechtigheid werd bijgewoond door Anja Schöllmann, directielid van Deutsche Bahn Fernverkehr, en Wouter Koolmees, president-directeur van NS.

Toekomstige routes en inzet

Hoewel München de eerste bestemming van de nieuwe trein is, zal de ‘Amsterdam’ in de toekomst mogelijk ook te zien zijn op andere internationale trajecten, zoals naar België en Frankrijk. De nieuwe ICE-treinen zijn aangeschaft door Deutsche Bahn (DB) om de groeiende reizigersaantallen op te vangen en oudere treinen te vervangen. Naast München verbindt de ICE ook Nederland met andere Duitse steden zoals Keulen en Frankfurt.

Werkzaamheden aan het spoor

Tussen 17 april en 6 juni 2025 vinden er spoorwerkzaamheden plaats in Duitsland, waardoor de ICE-treinen tijdelijk niet verder rijden dan Stuttgart. Vanaf 7 juni wordt de rechtstreekse verbinding tussen Amsterdam en München hervat. Dan zal de ICE rijden met een dubbel treinstel van 400 meter lang, met 878 zitplaatsen en 16 fietsplaatsen, waardoor de capaciteit aanzienlijk wordt vergroot.

Ontvang aanbiedingen

Nieuwe nachttrein tussen Nederland en Salzburg vanaf juni 2026

Nieuwe nachttrein tussen Nederland en Salzburg vanaf juni 2026

Omleiding van Nightjet naar Wenen zorgt voor nieuwe verbinding met Oostenrijkse stad. Vanaf half juni 2026 krijgt Oostenrijkse stad Salzburg voor het eerst een rechtstreekse nachttreinverbinding met Nederland. Door werkzaamheden op de spoorroute richting Wenen wordt...

Friesland krijgt na 35 jaar nieuw treinstation: Werpsterhoeke

Friesland krijgt na 35 jaar nieuw treinstation: Werpsterhoeke

Nieuw station in zuiden van Leeuwarden moet regio beter verbinden. Voor het eerst in 35 jaar krijgt de provincie Friesland een nieuw treinstation. Het kabinet heeft deze week bijna vier miljoen euro beschikbaar gesteld voor de bouw van station Werpsterhoeke, in...

Nieuwe generatie nachttreinen naar Wenen en Innsbruck is succes!

Nieuwe generatie nachttreinen naar Wenen en Innsbruck is succes!

Meer comfort, moderne voorzieningen en extra opties voor reizigers. De nieuwe generatie nachttreinen van OBB Nightjet die afgelopen jaar voor het eerst vertrokken vanuit Nederland blijken een groot succes. De nieuwste Nightjet-nachttreinen vertrekken vanaf Amsterdam...

Pin It on Pinterest