Uit een onderzoek van Maarten Gijsenberg en Peter Verhoef van Rijksuniversiteit Groningen is gebleken dat goedkope treinkaartjes daadwerkelijk een positief zijn voor het aantal reizigers en de afgelegde kilometers.
Drukte en ontevredenheid
Drukte en ontevredenheid is al langer een probleem voor het treinverkeer in Nederland. Het is echter niet direct in verband te brengen met goedkope treinkaartjes. Wel kan ontevredenheid van treinreizigers direct in verband worden gebracht met de drukte in treinen en de beperkte capaciteit.
De drukte in treinen is al langer het probleem, maar voornamelijk in de spits. Reizigers kiezen steeds vaker voor de trein voor werk, studie en dagjes weg. Voornamelijk de studenten en forensen zijn de boosdoeners van de drukte in de trein. Deze maken geen gebruik van goedkope treinkaartjes, waardoor kortingskaartjes eigenlijk kunnen worden uitgesloten als probleem van de ontevredenheid. Zeker omdat kortingskaartjes als enkele reis, dagretours, dagkaarten en groepstickets alleen in de daluren of vanaf 09:00 uur worden gebruikt.
Gebruik eenmalig
Gijsenberg en Verhoef concluderen dat de aankoop van goedkope treinkaartjes reizigers niet verleidt tot een aankoop van een abonnement.
Dit is absoluut niet opmerkelijk, aangezien reizigers met abonnementen al genieten van kortingsmogelijkheden. Aanbiedingen zijn voornamelijk bedoeld voor incidentele reizigers. Zo kunnen zij een voordelig eenmalig een dagje weg, winkelen of evenement.
Inspiratie
Onze ervaring van de goedkope treinkaartjes is dat reizigers door de aanbiedingen worden geïnspireerd om iets te ondernemen, een dagje te gaan winkelen of een uitje te plannen.
Spitsbeperkingen
Het is onderzoekers Gijsenberg en Verhoef opgevallen dat aan alle aanbiedingen spitsbeperkingen zijn toegevoegd. Hiermee wordt de drukte verspreid en heeft dit mogelijk een positief effect op de klanttevredenheid in de trein.