Bij de beëindiging van een OV Chipkaart wordt er onderscheid gemaakt tussen de persoonlijke- en anonieme OV Chipkaart. Het verlopen van een OV Chipkaart kan verschillende redenen hebben. U kunt hem zelf willen opzeggen, omdat u een nieuwe van uw werkgever ontvangt. Natuurlijk kan het ook zo zijn dat de houdbaarheidsdatum vervalt. Dan doet u er verstandig aan om vroegtijdig een nieuwe aan te vragen, zodat u niet zonder komt te zitten. Het overzetten van uw oude saldo naar de nieuwe OV Chipkaart is in principe heel eenvoudig te regelen en kan via de OV loketten bij een willekeurige vervoerder.
Overzetten van saldo op nieuwe OV Chipkaart
Ga naar een OV loket van een willekeurige vervoerder en deze zal u verder helpen. Bij een persoonlijke OV Chipkaart krijgt u het huidige saldo tot € 30,- uitgekeerd. Is het bedrag dat op de oude OV Chipkaart staat hoger als € 30? Dan dient u een formulier in te vullen, waarna het bedrag wordt uitgekeerd op uw bankrekening. Voor het overschrijven van het oude saldo wordt € 2,50 administratiekosten gerekend (wat natuurlijk absurd is).
Voor een anonieme OV Chipkaart dient u sowieso een formulier in te vullen en uzelf te legitimeren, zodat ze het bedrag aan de juiste persoon kunnen uitkeren. Daarbij weet de vervoerder precies aan wie ze het bedrag hebben uitgekeerd, zodat ze het kunnen terugvragen, wanneer er onrechtmatig is gehandeld.