NS heeft deze week de 30e ICNG-trein in gebruik genomen, een mijlpaal in de modernisering van het Nederlandse intercitynetwerk. Ondanks eerdere vertragingen door diverse oorzaken, zoals de coronapandemie en productieproblemen, werkt leverancier Alstom hard aan het versnellen van de levering.
Uitdagingen in productie en kwaliteit
De productie en instroom van de ICNG hebben te maken gehad met verschillende uitdagingen. Naast de eerder genoemde oorzaken, voldeed een deel van de geproduceerde treinen niet aan de laskwaliteitseisen van NS. Deze treinen worden hersteld in een aparte productielijn in Polen en de eerste herstelde treinen zijn al in gebruik.
Prestaties en verbeterpunten
De ICNG-treinen presteren inmiddels beter dan de oude treinen, met een gemiddelde stiptheid van ruim 85% in de afgelopen drie maanden. Reizigers geven de trein gemiddeld een 7,5. NS en Alstom werken samen aan verdere verbeteringen, waaronder het oplossen van onterechte remmeldingen, het verbeteren van binnenschuifdeuren en deurrubbers, en het optimaliseren van het klimaatsysteem.
Toekomstperspectief
NS is vastbesloten om komend jaar steeds meer ICNG’s in te zetten en blijft samenwerken met Alstom om de prestaties van de trein verder te verbeteren. De ICNG speelt een belangrijke rol in de modernisering van het Nederlandse spoorwegnet en het verbeteren van de reiservaring voor passagiers.