Een ‘Onderwegpas’ waarmee mensen met een laag inkomen gratis of goedkoper kunnen reizen in daluren, komt vooralsnog niet van de grond. Dat schrijft demissionair staatssecretaris Thierry Aartsen in een brief aan de Tweede Kamer.
Wat was de bedoeling van de Onderwegpas?
De Onderwegpas was bedoeld als een sociaal vervoersproduct: een kaart waarmee mensen met beperkte financiële middelen in daluren korting krijgen of zelfs gratis openbaar vervoer kunnen gebruiken. Hiermee zou mobiliteit toegankelijker worden voor mensen met lagere inkomens.
Waarom wordt het project niet ingevoerd – op dit moment?
Volgens Aartsen zijn de onderhandelingen met vervoersorganisaties vastgelopen over de uitvoering. Hij kon geen akkoord bereiken met de betrokken partijen over concrete details, zoals wie welke kosten draagt en hoe de pas precies operationeel moet zijn.
Reacties en gevolgen
- Voor mensen met een laag inkomen: de capaciteit om in de daluren goedkoper of gratis te reizen blijft vooralsnog beperkt tot bestaande regelingen (indien aanwezig).
- Voor het openbaar vervoer: het idee van de Onderwegpas blijft op de politieke agenda, maar de haalbaarheid en verdeling van kosten vormen belangrijke obstakels.
- Voor beleidsmakers: het ontbreekt nog aan consensus over wie verantwoordelijkheid moet nemen voor de uitvoering (de overheid, vervoersbedrijven of regionale overheden).
Wat nu?
Hoewel de Onderwegpas voorlopig niet doorgevoerd wordt, betekent dit niet dat het plan helemaal van tafel is. De staatssecretaris houdt de optie open om in de toekomst opnieuw te bekijken hoe een sociaal vervoersproduct gerealiseerd kan worden, mits er wel overeenstemming kan worden bereikt over uitvoering en financiering.