Tijdens twee grote schaatsevenementen in Thialf in 2026 zal NS tijdelijk weer treinen laten stoppen bij station Heerenveen IJsstadion. Het gaat om een pilot waarin provincie Fryslân, de gemeente Heerenveen, Thialf en andere partners onderzoeken of een evenementendienstregeling opnieuw haalbaar is.
Station Heerenveen IJsstadion werd tussen 1977 en 2015 bediend tijdens schaatsevenementen. De dienstregeling werd beëindigd nadat het gebruik afnam en er in de daaropvolgende jaren geen ruimte meer was in de reguliere NS-dienstregeling. In 2025 liet de provincie Fryslân onderzoek doen naar een mogelijke herintroductie. De positieve uitkomst daarvan vormt de basis voor de pilot.
Samenwerking en doel
De proef is een gezamenlijk initiatief van provincie Fryslân, gemeente Heerenveen, Thialf, NS, ProRail, House of Sports en de Koninklijke Nederlandsche Schaatsenrijders Bond (KNSB), met ondersteuning van More2Win en Haskoning. De betrokken partijen willen meer inzicht krijgen in het aantal bezoekers dat per trein naar Thialf reist. De pilot moet bijdragen aan duurzamere mobiliteit en levert informatie op voor de organisatie van toekomstige grootschalige evenementen. Provincie Fryslân, gemeente Heerenveen en Thialf nemen de financiële garanties voor het project op zich.
Tijdelijke dienstregeling tijdens evenementen
Tijdens het Daikin NK Allround en Sprint 2026 (28 februari t/m 1 maart 2026) en het ISU WK Allround en Sprint 2026 (5 t/m 8 maart 2026) stopt de trein tijdelijk bij Heerenveen IJsstadion. In deze periodes rijdt er een extra Sprinter tussen Leeuwarden en Zwolle in beide richtingen, waardoor er twee Sprinters per uur beschikbaar zijn. Bij Wolvega en Steenwijk stopt de Sprinter één keer per uur; in Steenwijk blijft daarnaast twee keer per uur een Intercity stoppen.
Treinkaartjes voor Heerenveen IJsstadion zijn vanaf 90 dagen voor het NK verkrijgbaar. Reizigers wordt aangeraden voor vertrek de actuele reisinformatie te raadplegen via de NS-app of Reisplanner.


