Reizigers beoordelen de NS nog slechter, omdat zij niks merken van de maatregelen die NS heeft getroffen om de overvolle treinen tegen te gaan. In sommige gevallen zou er zelfs meer overlast zijn. De NS is momenteel bezig met het ombouwen van 1e klas treinstellen naar 2e klas, zodat er meer zitplaatsen beschikbaar komen. Verder proberen zij door een goede communicatie reizigers op de hoogte te brengen van drukke treinstellen, treintijden en vervangend busvervoer. Volgens een woordvoerder van de NS kiezen reizigers er dan zelf voor om in een drukke trein te stappen.
Onderzoek van Metro Nieuws
Uit een onderzoek van Metro Nieuws met 2228 respondenten blijkt dat bijna 40% de hele reis moet staan en slechts 7% altijd een zitplaats heeft op zijn heen- en terugreis. Daarbij geeft slechts 17% aan dat de situatie is veranderd sinds de maatregelen en 83% dat er helemaal niets is veranderd in de communicatie. De klanttevredenheid is dan ook naar een dieptepunt gezakt, waarbij reizigers de NS beoordelen met een 4,7.
De problemen zullen ook de komende tijd nog niet verholpen zijn.