In 2018 is de punctualiteit van NS weer met één procent gestegen, ten opzichte van 2017. Zo behaalde het reizigersvervoer op het hoofdrailnet in Nederland een punctualiteit van 7,4%, terwijl dit in 2018 nog 8,4% was. Daarbij is ook de reizigerstevredenheid en de zitplaatskans gestegen. Zo heeft 86% van de reizigers in 2018 de NS beoordeeld met een 7 of hoger en was dat in 2017 slechts 80%. De zitplaatskans kwam in 2018 uit op ongeveer 95%.
HSL ondermaats
De hogesnelheidslijn (HSL) bleef in 2018 ondermaats. De HSL behaalde een punctualiteit van 83,5%, waarmee het zelfs een procent slechter heeft gepresteerd als in 2017. Hierbij was 17,5% van de treinen op de HSL minimaal 5 minuten te laat op de eindbestemming.
Oplossing in maart 2019
NS heeft in maart 2019 aangekondigd een oplossing te hebben voor de vele technische storingen. Het zou gaan om een software update voor alle Traxx Locomotieven die over de HSL rijden. In de eerste weken vielen al direct een stuk minder treinen uit. Voor 2019 worden er daarom betere cijfers verwacht.