Onderzoek: 1 op 6 treinreizigers gaat meer thuiswerken

Uit een onderzoek van NS en TU Delft blijkt dat 1 op de 6 treinreizigers meer thuis gaat werken na de Coronacrisis. Hiervoor zijn 23 duizend reizigers ondervraagt. 8% denkt zelfs helemaal niet meer naar werk te gaan. Ook op het gebied van recreatie en mondkapjes zijn interessante bevindingen opgedaan.

Zorgen bij NS

Voor de Coronacrisis maakte NS zich nog zorgen over het ‘spoorplafond’. Vanwege de ongekende stijgingen van reizigers in het Openbaar Vervoer leek er te weinig capaciteit om alle reizigers te vervoeren. Zo zou het spoor in 2027 niet meer kunnen uitbreiden, zonder grote veranderingen.

Vanwege de Coronacrisis heersen er nu echter andere zorgen bij NS. Wanneer 8% helemaal niet meer naar werk reist en 1 op de 6 reizigers mindert mag NS een daling van 10% verwachten. Aangezien de kosten nu zijn ingericht op groei, komt NS in de problemen. Denk aan de aanschaf van nieuwe treinen, verlenging van perrons en overige investeringen voor de verhoging van capaciteit.

Forensen en studenten

Hoewel 1 op de 6 reizigers verwacht minder naar werk te reizen is het onduidelijk hoe werkgevers en scholen hierin staan. Werkdruk, snel schakelen en inwerken van nieuw personeel blijven belangrijke beweegredenen om toch fysiek op kantoor aanwezig te zijn.

Recreatieve reizigers

Onder de recreatieve reizigers verwacht 75% het normale leven weer op te pakken na de crisis en zeker niet minder gebruik te maken van het Openbaar Vervoer. Logisch want we kunnen natuurlijk niet wachten tot we weer leuke dingen kunnen doen. Wij verwachten dan ook weer leuke aanbiedingen en goedkope treinkaartjes in de periode na de Coronacrisis.

Reizigers en mondkapjes

Eerder bleek dat 99% van de reizigers in de trein en op perrons een mondkapje draagt. Nu blijkt uit onderzoek van NS en TU Delft dat 82 procent het dragen van een mondkapje in de trein ook helemaal niet erg vindt, onder de huidige omstandigheden. Op het perron is het draagvlak voor het mondkapje 79%.

Ontvang acties

Trein naar Berlijn in minder dan 6 uur

Trein naar Berlijn in minder dan 6 uur

Om concurrerend te zijn voor andere vervoersmiddelen wilt de NS en Europa de reistijden en prijzen minimaliseren voor populaire bestemmingen tot 500 kilometer. Hiervoor moeten verschillende wijzigingen worden gemaakt in bijvoorbeeld de dienstregeling, route of het...

NS start implementatie van nieuw beveiligingssysteem ERTMS

NS start implementatie van nieuw beveiligingssysteem ERTMS

Ter modernisering van de treinen en veiligheid start NS met de implementatie van het nieuwe ERTMS beveiligingssysteem. Alle 176 VIRM-dubbeldekkers zullen in de komende periode worden voorzien van deze hypermoderne technologie. Leverancier Siemens Mobility is hierbij...

Pin It on Pinterest

Deel deze pagina

Geef het door aan iemand anders