De NS gaat op drukke trajecten waarschijnlijk werken met zogenoemde instapzones. Deze zouden de verspreiding van reizigers in treinen moeten stimuleren en overvolle treincoupés moeten voorkomen. Hiervoor zal de NS in de komende periode een proef starten op verschillende trajecten, waarbij reizigers bepaalde delen van het perron toegewezen krijgen om in te stappen. Op deze manier kan de drukte in treinen worden gestuurd en zal er minder vaak overlast zijn van overvolle treinen. Op sommige treinstations zal er bijvoorbeeld helemaal aan het begin moeten worden ingestapt, terwijl er op andere stations in het midden kan worden ingestapt.
De methode van instapzones is niet nieuw en zeker niet zelf bedacht. In Japan wordt deze techniek al jaren met succes toegepast en ook in Nederland is er al eerder een proef geweest op stations Geldermalsen, Culemborg en Den Bosch. Er zal echter opnieuw een proef moeten worden uitgevoerd om het effect meetbaar te maken.
Instructies voor machinisten en conducteurs
De komende maanden zullen machinisten en conducteurs instructies krijgen voor deze nieuwe manier van opstappen. Zo zullen machinisten hun trein op de juiste plek moeten positioneren en zullen conducteurs reizigers moeten stimuleren om gebruik te maken van de instapzones. Uiteraard zal dit maar op een klein aantal stations in Nederland worden toegepast.
Geen oplossing voor tekort aan materieel
Uiteraard bieden instapzones bij de NS een oplossing voor treinen met lege en volle coupés, maar is het geen oplossing voor overvolle treinen op drukke trajecten in de ochtendspits. Deze treinen zijn vaak maximaal gevuld en deze problemen zullen dan ook nog zeker een half jaar standhouden.