De NS trekt ruim 400 miljoen euro uit voor de aankoop van 36 nieuwe sprintertreinen. Deze zogeheten Flirt Flex-treinen worden gebouwd door de Zwitserse fabrikant Stadler en krijgen het klassieke geelblauwe NS-uiterlijk. De eerste treinstellen worden vanaf 2030 op het spoor verwacht.
Flexibel inzetbaar
De Flirt Flex kan niet alleen als sprinter worden ingezet, maar op een deel van de trajecten ook als Intercity. Dankzij de combinatie van snelle acceleratie en een maximumsnelheid van 160 kilometer per uur kan NS de treinen flexibeler gebruiken. De spoorvervoerder verwacht hiermee beter te kunnen inspelen op de groeiende reizigersaantallen.
Modern materieel in klassieke kleuren
NS-president-directeur Wouter Koolmees benadrukt dat de nieuwe treinen modern materieel combineren met de traditionele NS-huisstijl. Volgens hem horen geelblauwe treinen “al decennialang bij Nederland” en investeert NS miljarden om ook in de toekomst een betrouwbare en duurzame vloot te behouden.
Groei van de NS-vloot
Met deze bestelling komt het totale aantal recent bestelde treinen op 205. Eerder schafte NS al 60 dubbeldekkers (DDNG) van CAF en 109 Intercity Nieuwe Generatie-treinen (ICNG) van Alstom aan. In totaal investeert NS ruim 2 miljard euro in de modernisering van het materieelpark.
Ontwerp en mogelijke uitbreiding
De 36 bestelde treinen bieden samen meer dan 8.000 zitplaatsen. NS houdt daarnaast de optie open om extra Flirt Flex-treinen te bestellen, waaronder varianten die geschikt zijn voor grensoverschrijdend verkeer naar Duitsland en België. De komende periode werken Stadler en NS aan het definitieve ontwerp, gevolgd door productie, tests en toelating.


