NS en Deutsche Bahn (DB) hebben aangekondigd dat ze vanaf 2025 een dagelijkse rechtstreekse ICE-treindienst willen introduceren van Amsterdam naar München. De twee spoorwegmaatschappijen zien een groeiende vraag naar reizen naar de derde grootste stad van Duitsland in de komende jaren.
Stops in Frankfurt en Stuttgart
De voorgestelde route omvat stops in Utrecht, Arnhem, Frankfurt Airport en Stuttgart, waarbij voornamelijk gebruik wordt gemaakt van het Duitse hogesnelheidsnetwerk. Deze nieuwe verbinding zal de huidige rechtstreekse trein naar Basel vervangen. Reizigers naar Basel hebben echter nog steeds opties, zoals de rechtstreekse nachttrein of een overstap in Mannheim.
Trein naar München in 7 uur
München fungeert als een belangrijk knooppunt voor verdere treinreizen naar de Alpen en Zuid-Europa. De voorgestelde rechtstreekse trein naar München zal naar verwachting een reistijd van ongeveer 7 uur hebben, wat zo’n 30 minuten sneller is dan de huidige verbinding met een overstap. De trein zal elke ochtend vertrekken vanaf Amsterdam Centraal en via Utrecht en Arnhem richting Duitsland rijden.
Nieuwe verbinding naar Basel
Hoewel de snelste route naar Basel, met een overstap in Mannheim, naar verwachting een vergelijkbare reistijd van ongeveer 6,5 uur zal behouden, biedt deze trein vanuit Mannheim ook aansluiting naar Zürich. Het definitieve besluit over de nieuwe verbinding naar München hangt af van de verdeling van de capaciteit door de netbeheerders in Duitsland en Nederland, dat gepland staat voor augustus.
Vanwege langdurige werkzaamheden in Zuid-Duitsland zal er vanaf deze zomer geen treinverkeer mogelijk zijn tussen Frankfurt en Basel. Als gevolg hiervan zal de laatste rechtstreekse ICE-trein naar Basel op 15 juli 2024 vanuit Amsterdam vertrekken.