NS gaat in 190 Sprinter-treinen een deel van de eersteklas-coupés ombouwen naar tweede klas. Deze aanpassing levert in totaal 3.580 extra tweedeklas zitplaatsen op. Het gaat om ongeveer de helft van alle Sprinters die momenteel in gebruik zijn. Met deze stap wil NS beter inspelen op de veranderde vraag naar zitplaatsen, vooral in de tweede klas.
Lage bezetting in eerste klas Sprinters
De eerste klas in Sprinters wordt relatief weinig gebruikt. NS meldt dat gemiddeld slechts tien procent van de eersteklas-stoelen bezet is, zelfs tijdens de spits. In Intercity’s ligt dat percentage aanzienlijk hoger, wat de reden is dat deze aanpassing uitsluitend betrekking heeft op Sprintermaterieel. Volgens NS blijft er na de ombouw nog voldoende capaciteit over voor reizigers die eersteklas willen reizen.
Veranderd reisgedrag sinds de coronapandemie
Sinds de coronapandemie is het reisgedrag van forenzen en zakelijke reizigers veranderd. Door de opkomst van hybride werken en thuiswerken wordt de trein minder vaak gebruikt voor woon-werkverkeer. De ombouw sluit daarom beter aan op het huidige reisgedrag. Bovendien zijn in de nieuwe hoofdrailnetconcessie afspraken gemaakt tussen NS en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat over het verbeteren van de zitplaatskans in de tweede klas.
Gefaseerde uitvoering tot zomer 2026
De aanpassingen worden uitgevoerd buiten de spits, om hinder voor reizigers te beperken. De ombouw betreft Sprinters van de typen Flirt 3, SNG4 en SLT4. NS verwacht dat het volledige ombouwproject in de zomer van 2026 is afgerond.
Monitoring blijft ook na ombouw belangrijk
NS blijft na de ombouw de bezetting in de eerste klas monitoren. Daarmee wil het spoorbedrijf blijven inspelen op de behoeften van reizigers en waar nodig verdere aanpassingen doen aan de inrichting van de treinen.