Maandag beleefde de Nederlandse Spoorwegen (NS) een ongekende toestroom van claims als gevolg van een storing op het spoor rondom Utrecht. Een woordvoerder van de NS is terughoudend met cijfers, maar bevestigde dat meer mensen dan ooit gebruikmaakten van de mogelijkheid om geld terug te vragen. De gedupeerden lijken de weg naar de regeling in ieder geval goed te weten te vinden.
Storing bij Abcoude legt treinverkeer rond Utrecht plat
Het massale aantal claims volgde op een korte maar krachtige stroomstoring bij Abcoude aan het einde van de middag, die het treinverkeer rond Utrecht Centraal enkele uren platlegde. Volgens spoorbeheerder ProRail ontstond de chaos doordat het systeem dat de seinen en wissels aanstuurt in storing raakte.
Voor Beter OV
Reizigersorganisatie Maatschappij Voor Beter OV geeft de veel te ingewikkelde personeelsroosters van machinisten en conducteurs de schuld van het vastlopen van het treinverkeer op meerdere trajecten. de NS zegt zich niet in dat beeld te herkennen en geeft aan dat veel treinen door Utrecht Centraal rijden. Als het daar vastloopt, raakt dat volgens hem “het hart van onze operatie”.
Geld terug bij vertraging
Reizigers die de dupe werden van deze onverwachte spooravonturen kunnen eenvoudig hun geld terugvragen via de regeling Geld-terug-bij-vertraging. Bij meer dan een half uur vertraging ontvangen reizigers de helft van het treinkaartje terug, en bij meer dan een uur vertraging wordt de volledige ritprijs vergoed. Reizigers hebben dit dan ook massaal gedaan afgelopen week.
Lees ook: Wanneer geen geld terug bij vertraging?