De NS gaat met onmiddelijke ingang alle IC Direct treinen verlengen van 6 naar 7 rijtuigen. Hiervoor moeten de treinen ‘opgeknipt’ worden, zodat er een rijtuig tussen kan worden geplaatst. Hierdoor zullen er het komende jaar in plaats van 24 rijtuigen per uur ongeveer 33 tot 35 rijtuigen per uur rijden. Aanleiding is de snelst groeiende spoorlijn in Nederland. Het aantal reizigers op het traject tussen Amsterdam en Rotterdam steeg afgelopen jaar met 25%, terwijl er werd uitgegaan van een stijging van 10%. Hierdoor moet er per direct worden gezocht naar een spoedoplossing. Om de drukte in het afgelopen jaar op te vangen werden reizigers die op het traject in de daluren reizen beloond met korting, maar hiermee zijn de problemen niet verholpen.
Verhoogde capaciteit tussen Amsterdam en Rotterdam
Door een extra rijtuig toe te voegen aan de IC Direct treinen en het aantal ritten van 4 naar 5 te verhogen wordt de capaciteit op het traject tussen Amsterdam en Rotterdam verhoogt met 35%. Dit is noodzakelijk om de stijging van 25% op te vangen in combinatie met de verwachte stijging van komend jaar.
Samenvatting maatregelen
- IC Direct treinen verlengen van 6 naar 7 rijtuigen
- 24 rijtuigen per uur naar 33 tot 35
- Aantal ritten verhogen van 4 naar 5 per uur
- tijdelijke korting voor reizen in de daluren om de drukte in de spits te verminderen