Hyperloop-trein voor goederenvervoer tussen Amsterdam en Rotterdam

Eerder publiceerde wij over de Hyperloop-trein die het treinverkeer in de toekomst totaal zal veranderen.  Aanvankelijk lag de focus op reizigersvervoer, maar nu kijken diverse partijen ook naar de mogelijkheden voor goederenvervoer. Lokale overheden, Schiphol en grote bedrijven die handelen in groenten, fruit en bloemen tekende afgelopen week een convenant om de inzet van de hyperloop als goederentrein verder te onderzoeken. Hierbij kijkt een team naar mogelijkheden tussen Amsterdam en Rotterdam. Bedoelt om de huidige goederenknooppunten met elkaar te verbinden. Volgens een woordvoerder zou dit een goede eerste stap zijn voor een Europees hyperloop-netwerk.

Op dit moment lopen er belangrijke goederenroutes via Ridderkerk, Barendrecht, Rotterdam, Westland, Den Haag, Katwijk, Zoeterwoude, Haarlemmermeer, Amsterdam en Aalsmeer. Wanneer de commerciële partijen deze steden met een razendsnelle hyperloop verbinden kan een zeer futuristische en duurzame stap worden gezet. Het onderzoek zal de mogelijkheden, kosten en haalbaarheid moeten inschatten, waarna er mogelijk subsidies en investeringen vrijkomen.

Wat is de Hyperloop trein?

De hyperloop-trein reist door een ‘lage-druk’ tunnel of buis, waardoor (lucht)weerstand wordt geminimaliseerd en vervoerders hoge snelheden behalen. In theorie kan je hiermee reizigers of goederen met 1200 kilometer per uur van A naar B vervoeren. Het initiatief komt oorspronkelijk vanuit Elon Musk, waaraan diverse universiteiten wereldwijd hebben meegewerkt. Ook TU-Delft is verbonden aan de ontwikkeling van de hyperloop-trein.

Hyperloop TU Delft

Mis niks!

Meld je aan voor de maandelijkse nieuwsbrief!

Schakel javascript in om dit formulier in te dienen

Europese treinbestemmingen: trein versus vliegtuig

Europese treinbestemmingen: trein versus vliegtuig

Vlieg- en cruise reizen zijn slecht voor het milieu en ook de Europese Unie lijkt dit te willen veranderen. De fossiele brandstoffen zorgen voor uitstoot, luchtvervuiling en uiteindelijk opwarming van de aarde. De totale klimaatschade van de luchtvaartsector in...

Nachttrein terug van weggeweest

Nachttrein terug van weggeweest

Onlangs is 2021 uitgeroepen tot Europees Jaar van het Spoor door de Europese Unie. Dit om het duurzame treinverkeer een extra boost te geven en reizigers te overtuigen om voor de trein te kiezen. Niet alleen met goedkope treinkaartjes, maar tevens met uitstekende...

Mondkapje niet meer verplicht in trein, bus en metro

Mondkapje niet meer verplicht in trein, bus en metro

Afgelopen week heeft het kabinet bekend gemaakt dat zij willen stoppen met de 1,5-metermaatregel en de mondkapjesplicht in het Openbaar Vervoer. Zo is vanaf 20 september 2021 het mondkapje mogelijk niet meer verplicht in de trein, bus en metro. Wel benadrukt het...

Pin It on Pinterest

Deel deze pagina

Geef het door aan iemand anders