Niet alleen NS International merkt op dat reizigers steeds vaker kiezen voor de trein. Naast NS zien Deutsche Bahn en Thalys een vergelijkbare stijging in het aantal reizigers. Zo zou er bij Thalys een stijging van 13% zichtbaar zijn, met zowel recreatieve als zakelijke reizigers. Ook Deutsche Bahn, B-Europe en TheTrainline ervaren een stijging in het aantal reizigers. Deutsche Bahn en TheTrainLine verwachten in 2020 de lijn door te zetten.
Nog meer treinreizigers in 2020
Zo zal er een extra Eurostar naar Londen rijden, waarmee het aantal uitkomt op 4 dagelijkse verbindingen. Tevens wordt er hard gewerkt aan een verbinding van ongeveer 4 uur tussen Amsterdam en Berlijn. Een ander interessant traject is de nachttrein naar Wenen. Deze zal vanaf 2020 vanaf Brussel vertrekken en zal begin 2021 worden doorgetrokken tot Amsterdam.
Meer treinreizigers of reizigers?
Al meermaals is de vraag binnengekomen of reizigers wel daadwerkelijk voor de trein kiezen. Het totaal aantal passagiers voor het vliegverkeer stijgt ook elk jaar en scoort ook in 2019 weer groene cijfers. Dit is uiteraard niet met volle zekerheid te zeggen, maar naar verwachting zou het aantal vliegtuig passagiers nog hoger liggen als de internationale verbindingen minder goed, snel en voordelig waren.
Juist doordat er op dit moment een goed alternatief wordt geboden voor verschillende populaire bestemmingen is er een flinke groei te zien in het aantal reizigers. Opvallend is ook de groei op lange afstandstrajecten, wat een bepaalde bewustwording onder reizigers aangeeft.