Spoorvervoerder GoVolta, die op termijn de Nederlandse spoorwegen wil betreden, heeft bij de ACM aanvragen ingediend om in januari 2027 te starten met drie nieuwe internationale treinverbindingen tussen Nederland, België en Duitsland. Het bedrijf wil twee keer per dag treinen laten rijden tussen Amsterdam en de steden Brugge, Hamburg en Frankfurt. Deze nieuwe routes komen bovenop eerder geplande verbindingen naar München en Kopenhagen, die via Hamburg en Frankfurt zullen lopen. De lijn naar Brugge wordt daarbij een aanvulling op een al voorgestelde route naar Parijs.
Exclusief internationale reizigers
GoVolta benadrukt dat deze verbindingen uitsluitend bedoeld zijn voor internationale reizen, waardoor instappen op Nederlandse tussenstations niet mogelijk is. Hoewel het bedrijf mikt op een start in januari 2027, bestaat er een kans dat de eerste treinen al in april 2026 kunnen rijden, afhankelijk van de voortgang van de voorbereidingen. Welk type treinen GoVolta zal inzetten is nog niet bekend, maar het gaat in elk geval om treinstellen die speciaal voor internationale afstanden zijn ontworpen.
Groeiplannen voor Europese bestemmingen
GoVolta ziet de aanvragen bij de ACM als een noodzakelijke stap in de ontwikkeling van hun Europese netwerk, aldus eigenaar Hessel Winkelman. Volgens hem zorgt de verplichte vooraanmelding voor transparantie en stelt deze het bedrijf in staat om strategisch uit te breiden. “Wij vragen enkel toegang aan voor trajecten die belangrijk zijn om ons netwerk compleet te maken. Het realiseren van de routes hangt af van het beschikbaar krijgen van geschikt treinmaterieel en operationele voorzieningen,” aldus Winkelman in een gesprek met Treinreiziger.nl.
Naast de routes naar Brugge, Frankfurt en Hamburg heeft GoVolta ook ambitieuze plannen voor verbindingen naar Basel en Berlijn. Vooral de verbinding naar Berlijn krijgt prioriteit: GoVolta verwacht hier al in september 2025 mee te kunnen beginnen, met de verkoop van tickets startend in de eerste helft van 2025. Voor deze verbindingen streeft GoVolta naar een lowbudgetmodel, met tickets vanaf €10 voor enkele reisopties naar populaire bestemmingen zoals Berlijn.
Open toegang en discussie over het hoofdrailnet
Sinds de invoering van de Europese ‘open toegang’-regelgeving in 2021 kunnen spoorvervoerders zonder concessie treindiensten aanbieden op het Nederlandse hoofdrailnet. Op dit moment is NS nog de enige partij met toegang, maar dit recht loopt af in 2025. De Nederlandse overheid is van plan om de hoofdrailconcessie opnieuw onderhands aan NS te verlenen, wat bij de EU en andere vervoerspartijen op weerstand stuit. Zij vinden dat het hoofdrailnet vrij toegankelijk moet zijn, zonder exclusief recht voor NS, zodat ook andere vervoerders een kans krijgen op het Nederlandse spoor.
De Federatie Mobiliteitsbedrijven Nederland (FMN), waaronder Arriva, Qbuzz en Keolis vallen, heeft samen bezwaar aangetekend tegen de onderhandse gunning van de hoofdrailconcessie aan NS. De zaak dient aanstaande dinsdag bij de rechtbank in Den Haag. Mocht de rechter het beroep van FMN steunen, dan verliest NS zijn monopoliepositie. Ook vervoerders zoals Qbuzz en FlixTrain hebben aangegeven dat zij hun eigen plannen voor het hoofdrailnet voorlopig in de wacht houden tot een definitieve beslissing is genomen.
Met de opkomst van nieuwe vervoerders zoals GoVolta lijkt de Nederlandse spoormarkt in de komende jaren een stuk diverser te worden, wat reizigers ten goede kan komen in de vorm van meer reisopties en mogelijk lagere tarieven.