Al langer pleit de NS voor een snellere internationale verbinding tussen Amsterdam Centraal en Berlijn Hbf, maar door de vele tussenstops en de locomotief wissel op de grens is een kortere reistijd niet mogelijk. Daarbij wordt er in zowel de Nederlandse als de Duitse dienstregeling prioriteit gegeven aan het regionaal en streekvervoer, waardoor internationale reizigers langer in de trein zitten. Om te laten zien dat een snellere verbinding mogelijk is en aan te geven dat de NS bereid is om mee te werken zal er maandagochtend 17 september een snellere IC Berlijn naar Berlijn rijden, waarbij tussenstops binnen Nederland worden overgeslagen en de reguliere reistijd van 6 uur en 20 minuten met 27 minuten wordt ingekort.
De trein rijdt eenmalig van Amsterdam Centraal naar Bad Bentheim, waarna deze volgens het normale traject binnen Duitsland verder reist. Daarbij heeft de NS 12 locomotieven besteld die op de grens van Nederland en Duitsland niet meer hoeven te stoppen. Daarbij zou de internationale trein naar Duitsland nog veel meer winst kunnen behalen door ook in Duitsland de reistijd te verminderen. Zo kan er gebruik worden gemaakt van het traject tussen Hannover en Berlijn, dat reeds aanwezig is of van een beter ontwerp van de dienstregeling.