Eerste snellere verbinding tussen Amsterdam en Berlijn

Al langer pleit de NS voor een snellere internationale verbinding tussen Amsterdam Centraal en Berlijn Hbf, maar door de vele tussenstops en de locomotief wissel op de grens is een kortere reistijd niet mogelijk. Daarbij wordt er in zowel de Nederlandse als de Duitse dienstregeling prioriteit gegeven aan het regionaal en streekvervoer, waardoor internationale reizigers langer in de trein zitten. Om te laten zien dat een snellere verbinding mogelijk is en aan te geven dat de NS bereid is om mee te werken zal er maandagochtend 17 september een snellere IC Berlijn naar Berlijn rijden, waarbij tussenstops binnen Nederland worden overgeslagen en de reguliere reistijd van 6 uur en 20 minuten met 27 minuten wordt ingekort.

Berlijn

De trein rijdt eenmalig van Amsterdam Centraal naar Bad Bentheim, waarna deze volgens het normale traject binnen Duitsland verder reist. Daarbij heeft de NS 12 locomotieven besteld die op de grens van Nederland en Duitsland niet meer hoeven te stoppen. Daarbij zou de internationale trein naar Duitsland nog veel meer winst kunnen behalen door ook in Duitsland de reistijd te verminderen. Zo kan er gebruik worden gemaakt van het traject tussen Hannover en Berlijn, dat reeds aanwezig is of van een beter ontwerp van de dienstregeling.

Roger van Boxtel over een snelle internationale verbinding

Ontvang aanbiedingen

Treinkaartje voor de trein naar Aalst

Treinkaartje voor de trein naar Aalst

Aalst is een charmante stad in Oost-Vlaanderen, bekend om haar historische centrum, gezellige pleinen en natuurlijk het wereldberoemde carnaval dat op de UNESCO-lijst staat. Het is een fijne bestemming voor een dagje weg of een korte stedentrip, met leuke winkels,...

Treinkaartje in Nederland behoort tot de duurste van Europa

Treinkaartje in Nederland behoort tot de duurste van Europa

De Nederlandse Spoorwegen (NS) ontvangen in vergelijking met spoorbedrijven in andere Europese landen relatief weinig subsidie. Dat zorgt ervoor dat treinreizen in Nederland relatief duur is en voor een groeiende groep reizigers moeilijk betaalbaar wordt. Nederland...

Meer grote spoorstoringen dan toegestaan in 2025

Meer grote spoorstoringen dan toegestaan in 2025

ProRail voldoet dit jaar niet aan de prestatieafspraken met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Het bedrijf mocht maximaal 520 storingen met grote impact op het treinverkeer hebben, maar dat aantal is inmiddels opgelopen tot 530. Dit jaar al 530 storingen...

Pin It on Pinterest