Eerste snellere verbinding tussen Amsterdam en Berlijn

Al langer pleit de NS voor een snellere internationale verbinding tussen Amsterdam Centraal en Berlijn Hbf, maar door de vele tussenstops en de locomotief wissel op de grens is een kortere reistijd niet mogelijk. Daarbij wordt er in zowel de Nederlandse als de Duitse dienstregeling prioriteit gegeven aan het regionaal en streekvervoer, waardoor internationale reizigers langer in de trein zitten. Om te laten zien dat een snellere verbinding mogelijk is en aan te geven dat de NS bereid is om mee te werken zal er maandagochtend 17 september een snellere IC Berlijn naar Berlijn rijden, waarbij tussenstops binnen Nederland worden overgeslagen en de reguliere reistijd van 6 uur en 20 minuten met 27 minuten wordt ingekort.

Berlijn

De trein rijdt eenmalig van Amsterdam Centraal naar Bad Bentheim, waarna deze volgens het normale traject binnen Duitsland verder reist. Daarbij heeft de NS 12 locomotieven besteld die op de grens van Nederland en Duitsland niet meer hoeven te stoppen. Daarbij zou de internationale trein naar Duitsland nog veel meer winst kunnen behalen door ook in Duitsland de reistijd te verminderen. Zo kan er gebruik worden gemaakt van het traject tussen Hannover en Berlijn, dat reeds aanwezig is of van een beter ontwerp van de dienstregeling.

Roger van Boxtel over een snelle internationale verbinding

Ontvang aanbiedingen

Nieuwe dienstregeling NS: eerder en later reizen met de trein

Nieuwe dienstregeling NS: eerder en later reizen met de trein

Met de invoering van een nieuwe dienstregeling kunnen treinreizigers vanaf zondag op meer momenten van de dag met de trein reizen. Vanuit verschillende plaatsen is het mogelijk om eerder in de ochtend of juist later in de avond te vertrekken. Daarnaast breidt de NS...

NS-prestaties verbeteren ondanks verslechterende staat van het spoor

NS-prestaties verbeteren ondanks verslechterende staat van het spoor

Ondanks de toenemende slijtage van het Nederlandse spoornet en een groeiend aantal storingen, zijn de prestaties van de NS in het afgelopen jaar verbeterd. Treinen reden vaker op tijd en reizigers hadden vaker een zitplaats. Dat blijkt uit de eindejaarsprognose die de...

Militaire treinen krijgen voorrang op spoorverkeer

Militaire treinen krijgen voorrang op spoorverkeer

Treinen die militair materieel vervoeren krijgen in de toekomst voorrang op reizigers- en goederentreinen. Dat heeft demissionair staatssecretaris Thierry Aartsen van Infrastructuur en Waterstaat besloten. Volgens hem is de maatregel nodig vanwege de toegenomen...

Pin It on Pinterest