China demonstreert prototype HTS trein met topsnelheid van 620 km/u

China is bezig met het ontwikkelen van een razendsnelle magneettrein met een topsnelheid van 620 kilometer per uur. Daarbij denkt de ontwikkelaar uiteindelijk snelheden tot 800 kilometer per uur te behalen met de technologie. De trein maakt gebruik van High-Temperature Superconducting (HTS), waarbij de trein boven magnetische velden over het spoor zweeft.

Prototype HTS trein in China

Afgelopen week heeft China het prototype gedemonstreerd op een spoorbaan van 165 meter. De futuristisch ogende trein bestaat op dit moment uit één treinstel, maar wordt in de toekomst veel langer. Professor He Chuan van de Jiaotong Universiteit verwacht dat de trein al binnen 3 jaar operationeel kan zijn.

China breekt Record na Record

Op het huidige moment beschikt China met 37.000 kilometer aan spoor het grootste hogesnelheidsnet ter wereld. Ook rijdt de snelste trein ter wereld in China; de Shanghai Maglev met een topsnelheid van 431 kilometer per uur. Deze trein rijdt op het traject tussen Shanghai, de luchthaven Shanghai Pudong en Longyang Road in het centrum. Het is niet voor niets dat China domineert als het gaat om infrastructuur, want er wordt flink geïnvesteerd. Dit om de forensen te vervoeren, maar ook voor de komende winterspelen. Er is zelfs geïnvesteerd in een trein die extreme kou kan doorstaan voor het traject tussen Bejing, Shenyang en Harbin. Deze trein haalt snelheden van 350 kilometer per uur en is bestand tegen temperaturen van -40 graden.

Ontvang aanbiedingen

Treinkaartje voor de trein naar Aalst

Treinkaartje voor de trein naar Aalst

Aalst is een charmante stad in Oost-Vlaanderen, bekend om haar historische centrum, gezellige pleinen en natuurlijk het wereldberoemde carnaval dat op de UNESCO-lijst staat. Het is een fijne bestemming voor een dagje weg of een korte stedentrip, met leuke winkels,...

Treinkaartje in Nederland behoort tot de duurste van Europa

Treinkaartje in Nederland behoort tot de duurste van Europa

De Nederlandse Spoorwegen (NS) ontvangen in vergelijking met spoorbedrijven in andere Europese landen relatief weinig subsidie. Dat zorgt ervoor dat treinreizen in Nederland relatief duur is en voor een groeiende groep reizigers moeilijk betaalbaar wordt. Nederland...

Meer grote spoorstoringen dan toegestaan in 2025

Meer grote spoorstoringen dan toegestaan in 2025

ProRail voldoet dit jaar niet aan de prestatieafspraken met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Het bedrijf mocht maximaal 520 storingen met grote impact op het treinverkeer hebben, maar dat aantal is inmiddels opgelopen tot 530. Dit jaar al 530 storingen...

Pin It on Pinterest