HSL: scheurvorming aan bruggen en viaducten

Reizigers die gebruikmaken van de hogesnelheidslijn tussen Amsterdam en Rotterdam moeten voorlopig rekening houden met vertragingen van minstens vijf minuten. Daarnaast kan het incidenteel voorkomen dat treinen uitvallen. Dit komt doordat spoorbeheerder ProRail gisteren constateerde dat op verschillende plekken langs de hogesnelheidslijn scheurvorming is opgetreden aan bruggen en viaducten.

5 minuten vertraging en sporadische uitval

De snelheidsbeperking op de lijn, die al van kracht was, is verder aangescherpt als gevolg van de recente ontwikkelingen. Dit resulteerde in minder treinen op de hogesnelheidslijn gisteren. Machinisten moesten handmatig aangeven waar ze de snelheid moesten verminderen. Vanaf vanochtend is dit proces geautomatiseerd, waardoor alle treinen volgens schema blijven rijden. Desondanks blijft er een vertraging van minstens vijf minuten gelden en is er kans op sporadische uitval van treinen.

Scheurvorming aan bruggen en viaducten

ProRail heeft geconstateerd dat scheurvorming aan bruggen en viaducten een risico vormt voor de veiligheid op de hogesnelheidslijn. De snelheidslimieten zijn op meerdere locaties verlaagd, bovenop de al bestaande snelheidsbeperkingen. Op het traject tussen Hoofddorp en de Groene Hart Tunnel zijn negen viaducten en bruggen met een vergelijkbaar ontwerp als het eerder getroffen viaduct Zuidweg. De snelheid op deze locaties is verder teruggebracht van 160 kilometer per uur naar 120 kilometer per uur.

Zorgen over aanhoudende problemen

Wouter Koolmees, president-directeur van de Nederlandse Spoorwegen (NS), uitte zijn zorgen over de aanhoudende problemen op de hogesnelheidslijn: “Deze problemen duren veel te lang, en duizenden reizigers ondervinden hiervan de nadelige gevolgen. Onze machinisten rijden al geruime tijd op een gedeelte van de hogesnelheidslijn met een snelheid van 80 kilometer per uur, terwijl de lijn ontworpen is voor treinen met een snelheid van 300 kilometer per uur. We begrijpen dat veiligheid de hoogste prioriteit heeft, maar we hopen dat ProRail deze kwestie zo snel mogelijk kan oplossen.”

De NS onderzoekt momenteel de impact van de beperkingen op de dienstregeling in de komende dagen, terwijl ProRail zich inzet voor het herstel van de veiligheid op de hogesnelheidslijn. De duur van de snelheidsbeperking blijft vooralsnog onduidelijk.

Ontvang aanbiedingen

Treinkaartje voor de trein naar Aalst

Treinkaartje voor de trein naar Aalst

Aalst is een charmante stad in Oost-Vlaanderen, bekend om haar historische centrum, gezellige pleinen en natuurlijk het wereldberoemde carnaval dat op de UNESCO-lijst staat. Het is een fijne bestemming voor een dagje weg of een korte stedentrip, met leuke winkels,...

Treinkaartje in Nederland behoort tot de duurste van Europa

Treinkaartje in Nederland behoort tot de duurste van Europa

De Nederlandse Spoorwegen (NS) ontvangen in vergelijking met spoorbedrijven in andere Europese landen relatief weinig subsidie. Dat zorgt ervoor dat treinreizen in Nederland relatief duur is en voor een groeiende groep reizigers moeilijk betaalbaar wordt. Nederland...

Meer grote spoorstoringen dan toegestaan in 2025

Meer grote spoorstoringen dan toegestaan in 2025

ProRail voldoet dit jaar niet aan de prestatieafspraken met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Het bedrijf mocht maximaal 520 storingen met grote impact op het treinverkeer hebben, maar dat aantal is inmiddels opgelopen tot 530. Dit jaar al 530 storingen...

Pin It on Pinterest