3 nieuwe treinen van Arriva in Nederland

3 nieuwe treinen van Arriva in Nederland

Afgelopen vrijdagavond zijn de eerste drie nieuwe treinen van Arriva aangekomen in Nederland aangekomen. In totaal heeft Arriva 18 nieuwe treinen bestelt bij Stadler in Zwitserland. De hybride Flirtino-treinen rijden op biodiesel, maar zijn tevens voorzien van elektrische geleiders. Wanneer het spoor tussen Leeuwarden en Groningen is voorzien van bovenleidingen zal Arriva de geleiders in gebruik nemen.

(meer…)

Arriva: Eerste Klas zitplaatsen verdwijnen in Groningen en Friesland

Arriva: Eerste Klas zitplaatsen verdwijnen in Groningen en Friesland

In de nieuwe treinen van Arriva die eind 2020 zullen rijden in de Noordelijke provincies zijn geen Eerste Klas treinstellen opgenomen. Volgens Arriva zijn Eerste Klas zitplaatsen niet meer nodig, want de hele trein zal worden voorzien van voldoende faciliteiten. Zo komen er klaptafels bij de zitplaatsen en USB-poorten om mobiele apparaten onderweg op te laden.

(meer…)

Arriva: Eerste Klas zitplaatsen verdwijnen in Groningen en Friesland

Eerste waterstoftrein in Nederland op 26 februari

Woensdag 26 februari kwam de eerste waterstoftrein in Nederland aan op station Oldenzaal. In de komende periode zal de trein worden gebruikt voor testritten tussen Groningen en Leeuwarden. ProRail onderzoekt hiermee of waterstoftreinen een goed en duurzaam alternatief zijn voor de toekomst. Doel van ProRail is om in 2050 een CO2-neutraal spoor te hebben.

(meer…)

Trein ontspoord op rangeerterrein Groningen

In de ochtend van vrijdag 24 januari is een trein ontspoord op het rangeerterrein van Groningen. Er zaten op dat moment gelukkig geen passagiers in de trein. Het gebeurde aan de achterzijde van het hoofdstation in Groningen, waarbij een trein door een stootblok is gereden. Hierdoor is een gedeelte van de trein ontspoord.

(meer…)

Vanaf 2023 InterCity tussen Breda en Groningen

Vanaf 2023 InterCity tussen Breda en Groningen

Om het Noorden en Zuiden te betrekken bij de Randstad wil NS een nieuwe rechtstreekse treinverbinding starten. Zo wil NS een directe trein laten rijden van Breda naar Groningen. De verbinding kan worden gerealiseerd met de InterCity Nieuwe Generatie (ICNG). Deze kan en mag 200 kilometer per uur over het Nederland spoor. Hiervoor wil NS de trein laten rijden over de HSL naar Rotterdam, Schiphol, Amsterdam en Almere. Vervolgens zal hij via de Hanzelijn langs Zwolle naar Groningen rijden. Het traject zou al in 2023 kunnen starten.

(meer…)