Na tientallen jaren in dienst rijden de klassieke Intercityrijtuigen (ICR) van de Nederlandse Spoorwegen (NS) vandaag hun laatste officiële rit. De rijtuigen, die jarenlang een herkenbaar gezicht waren op binnenlandse en internationale verbindingen naar België, maken nog één keer een rit door België voordat ze uit de reizigersdienst verdwijnen.
Voor de gelegenheid werden 400 speciale kaarten beschikbaar gesteld door NS International, NMBS, Train World en de Stichting NVBS Excursies. De afscheidsrit trekt vele spoorliefhebbers uit binnen- en buitenland.
Route van de afscheidsrit
De rit start om 08:45 uur op Amsterdam Centraal en rijdt via Utrecht, Den Bosch en Eindhoven naar Maastricht. Vervolgens gaat de trein de grens over naar België, met stops in Luik, Namen en Brussel-Luxemburg, waarna het eindpunt van de heenreis Schaarbeek is. Daar worden de rijtuigen gepresenteerd naast ander BeNeLux-materieel, waaronder de nieuwe ICNG-B en de Belgische locomotieven Type 17 en HLE 11.
Na de presentatie vervolgt de trein zijn rit via Antwerpen terug naar Nederland, over Roosendaal, Dordrecht en Rotterdam en de HSL-Zuid, terug naar Amsterdam Centraal. De route combineert bekende trajecten waar ICR-rijtuigen jarenlang reden met delen van het netwerk waar ze zelden of nooit te zien waren.
Luid tyfoon geluid bij vertrek
De afscheidsrit bestaat uit een zevendelige ICR-stam (16233), voortgetrokken en geduwd door TRAXX-locomotieven 186.005 en 186.006. De trein met vijf tweede klas- en twee eerste klas-rijtuigen vertrok onder tyfoon geluid vanaf divers stations in Nederland. De ICR werd dan ook door veel inwoners van o.a. Amsterdam en Utrecht gehoord.
Met deze rit nemen de ICR-rijtuigen op feestelijke wijze afscheid van het spoor, waarbij zowel spoorliefhebbers als reizigers de gelegenheid krijgen het iconische materieel nog één keer mee te maken.