Regelmatig worden er valse e-mails verstuurd met flinke aanbiedingen. Deze zijn vaak te mooi om waar te zijn en worden verstuurd in de huisstijl van NS of NS International, waarbij gebruik wordt gemaakt van hetzelfde logo, kleurstelling en lettertype. Vaak wordt u gevraagd om op een link te klikken, waarna u (betaal/inlog) gegevens moet invullen. Bent u slachtoffer geworden van een valse e-mail? Neem dan contact op met uw bank om schade te voorkomen en wijzig eventueel ingevulde wachtwoorden.
De hierbovenstaande pagina is een voorbeeld van een valse website.
Hoe herkent u valse e-mails (phishing mail)?
Internet criminelen worden steeds kundiger en beter in het opstellen van valse e-mails (phishing mail). Zo wordt de complete huisstijl overgenomen van NS of NS International en lijkt zelfs de pagina waarnaar wordt doorverwezen op de website van NS of NS International. Toch dient u altijd goed op te letten of op onze actie-pagina te controleren of de genoemde aanbieding daadwerkelijk bestaat.
- Het verzendadres is geen NS International e-mail adres
- De link die de mail bevat verwijst niet naar de site van NS International (controleer hiervoor de URL in de adresbalk)
- De aanhef is niet juist en de mail bevat spelfouten (internet criminelen worden steeds beter, maar voorlopig bevatten de mails vaak nog spelfouten)
- Tot slot geldt ook vaak dat het aanbod “te mooi is om waar te zijn”.
Overzicht Valse e-mails
Hieronder is een lijst van e-mails opgesteld van valse mails uit het verleden. Uiteraard kunnen de huidige verschillen van de onderstaande en zijn recente vaak nog niet bekend. Denkt u een valse (phishing) mail te hebben ontvangen? Meldt het via ons contactformulier, zodat wij andere reizigers op de hoogte kunnen stellen en slachtoffers voorkomen.
- Pak jij die 2 GRATIS Dagkaarten?
- Gratis dagkaart voor 2 personen
- OP = OP // NS Reizigers actie
- Je bent exclusief uitgekozen door NS
- Bevestig vandaag je NS-reizigerscode
- Bevestig vandaag je NS-reizigerscode voor de Spoordeelwinkel
- NS0994-09 – bevestig nu je NS reizigerscode
- 2 NS dagkaarten voor jou
Betrouwbare verzendadressen van de NS
Hoewel de onderstaande adressen er niet altijd even betrouwbaar uitzien, zijn ze dit wel. De NS doet er waarschijnlijk verstandiger aan om voor de duidelijkheid gebruik te maken van één vast adres, maar doet dit momenteel (nog) niet.
- NS@samr.nl: SAMR is de ‘nieuwe’ naam voor Market Response
- NSinternational.nl: is het officiële verzendadres dat wordt gebruikt door NS International.
- @ezine.ns.nl: nieuwsbrieven, communicatie abonnementen, Spoordeelwinkel
- research@branches-en-trends.nl
- noreply@nspanel.nl
- No-Reply-FinanceCenter.DB@ns.nl: communicatie over betalingsherinneringen
- nsinternational@mail.nsinternational.nl: communicatie vanuit NS International
- NS@blauw-survey.com: bureau dat onderzoek uitvoert ikv NS Extra
- ns@startonderzoek.nl: onderzoek na contact met NS
- Pagina’s waarvan de url begint met https://webforms.tripolis.com: dit zijn vaak formulieren
- survey09.QMXHHW@mwm2.nl
- service-nl@mail.clansmanmail.nl: mail ivm winactie actiekaartjes (Blokker, Kruidvat etc.)
- onderzoek@onderzoek.mediatest.nl: onderzoek naar Spoor.
Phishing mail melden?
Denkt u slachtoffer te zijn geworden van phishinmail of heeft u er een ontdekt? Meldt het om (meer) slachtoffers te voorkomen via valse.email@ns.nl
Terug naar: Veelgestelde Vragen